Łączna liczba wyświetleń

piątek, 10 maja 2013

Motywy biblijne u Bacha - cz.8.



Skoro jestem przy ciekawostkach, może warto jeszcze wspomnieć, że jedną z najpopularniejszych kantat świeckich J.S.Bacha jest kantata o kawie: Schweigt stille, plaudert nicht… (Ciche rozmowy…), opowiadająca o uzależnieniu od kawy. Libretto kantaty (napisane przez Christiana Friedricha Henrici’ego – pseudonim Pikander) zawiera m.in. słowa: Jeśli nie mógłbym napić się misy kawy trzy razy dziennie, wtedy w swej udręce, uschnąłbym jak kawałek pieczeni.  
Wracając do utworów sakralnych, kolejnym gatunkiem, który uprawiał Jan Sebastian Bach, była pasja.

3)                pasja (łac. passio – cierpienie, męka) jest dziełem wokalno-instrumentalnym (dla solistów, chóru i orkiestry) o treści związanej z Męką Pańską.

Pierwsze muzyczne opracowania pasji pojawiły się w XII wieku i polegały na śpiewnej recytacji tekstu podzielonego na 3 partie wykonywane przez kapłanów. Partia Chrystusa utrzymana była w niskim rejestrze, partia Ewangelisty – w średnim, a partia tłumu – w wysokim rejestrze.

Szczytem pasyjnej twórczości barokowej są dzieła J.S.Bacha[1]. Na kompozytora głęboki wpływ miała przede wszystkim Biblia przetłumaczona na język niemiecki, jak również kompozycje i poezja religijna Marcina Lutra. Bach skorzystał z melodii chorałów z jego śpiewnika. Kompozytor pragnął nadać głęboki i transcendentny wymiar słowom Boga objawionym i zapisanym w Biblii. Jednocześnie poprzez swą muzykę chciał tworzyć lepszy świat. Doskonale nadawała się do tego pasja - wielka muzyczna modlitwa.[2]
Pasje Bacha dzielą się na 2 części o symetrycznej konstrukcji, pomiędzy którymi pastor wygłaszał kazanie i wierni modlili się (czasem 1 część wykonywano przed południem, a drugą po południu). Głównymi współczynnikami formy są chóry oraz partie solowe. Duża rola przypada recytatywom (z wiodącą partią ewangelisty), które rozdzielają arie i partie chóralne.

Pierwszą pasją napisaną dla Lipska przez J.S.Bacha jest Pasja według św. Jana z roku 1724. Została oparta na tekście czwartej ewangelii w opracowaniu Bartholda Heinricha Brockesa (konsula z Hamburga). Tekst uchodzi za arcydzieło poezji religijnej[3]. Pasja ta jest bardziej dramatyczna i zwarta, niż druga - Mateuszowa.
Druga Pasja według św. Mateusza powstała 3 lata później - na Wielki Piątek roku 1727.[4] Jest to jedno z najwspanialszych dzieł sakralnych J.S.Bacha, zarówno pod względem artystycznym, jak i duchowym. Stanowi najbardziej osobiste świadectwo religijnej żarliwości artysty, oddając pełny dramatyzm męki i śmierci Jezusa Chrystusa, stąd przez niektórych Bach uważany jest za „Piątego Ewangelistę”.
Pasja jest monumentalna. Ten rozbudowany fresk muzyczny składa się aż z 78 ogniw. Męka podzielona została na 24 sceny, w tym 12 dużych (wyrażanych przez chorały chóralne) i 12 małych (rozgrywających się w czasie solowych arii).
Wystawienie Pasji według św. Mateusza trwa ok. 3 godzin i wymaga udziału: solistów, 2 chórów i 2 orkiestr. W praktyce wyglądało to tak, że dwa chóry ze swoimi orkiestrami były umieszczone naprzeciw siebie, we wschodnim i zachodnim krańcu kościoła.[5] Powodem wykorzystania 2 chórów była chęć wywołania niezwykle uroczystego wrażenia, tak by cała świątynia rozbrzmiewała w dialogu modlitewnym.
Aby pasji nie kojarzono z operą, Bach nigdy nie przypisywał arii konkretnym, określonym osobom biblijnym. W jego dziele akcję prowadzą więc nie postaci jako takie, a wyłącznie kontemplowany tekst (głównie Pisma Świętego). Bach posłużył się rozdziałem 26 i 27 Ewangelii wg św. Mateusza oraz religijnymi tekstami lipskiego poety i kaznodziei: Christiana Friedricha Henrici’ego (pseudonim Picander). Aby podkreślić znaczenie cytatów biblijnych, Bach wpisał je do swej partytury kolorem czerwonym, podczas gdy pozostały tekst i nuty – kolorem czarnym i brązowym.
Punktem centralnym Pasji wg św. Mateusza jest śmierć Jezusa i chorał Wenn ich einmal soll scheiden (Kiedy mam odejść…). To wzruszająca modlitwa (wierzących) nasycona emocjami (za pomocą harmonii współbrzmień podkreślających słowa tekstu). Bach wyposażył tu swą muzykę w najgłębsze, najbardziej poruszające uczucia związane ze śmiercią Zbawiciela.


[1] Skomponował 3 pasje: dwie pełne na podstawie Ewangelii wg św. Mateusza i Jana oraz niepełną - Marka (sam tekst). Obie umuzycznione pasje wykazują wpływ kantaty i wzajemne powiązania.
[2] Jego pasje są kantatowo-oratoryjne.
[3] Rymowane wiersze na podstawie narracji biblijnej.
[4] A następnie została 2-krotnie przerobiona, by ukazać się w wersji trzeciej w roku 1736.
[5] Dwa chóry tworzyły dialog. Jeden symbolizował Córę Syjonu – Jerozolimę, a drugi - Wiernych, np. „Erbarme dich” (Córa Syjonu); „Blute nur, du liebes Herz” (personifikacja wiernych).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz