Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 12 maja 2013

Motywy biblijne u Bacha - cz.10.



4)                Msza h-moll

Msza – to cykliczna forma wokalno-instrumentalna oparta na tekstach liturgicznych.
Schemat mszy był inny w obrządku katolickim i protestanckim. W katolickim opracowane muzycznie były wszystkie części stałe mszy (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei), a w protestanckim – z reguły tylko: Kyrie i Gloria.
Msza h-moll J.S.Bacha posiada wszystkie części mszy katolickiej, została bowiem dedykowana królowi polskiemu - Augustowi III (elektorowi Saksonii). Bach pragnął być kompozytorem na dworze katolickiego króla w Dreźnie.[1] Nikolaus Harnoncourt[2] zastanawiał się: Czy to oznacza, że Bach, będący ortodoksyjnym luteraninem, stworzył mszę ekumeniczną lub wręcz „katolicką”? I dodaje: Dla Bacha takie posunięcie nie byłoby aż tak niewyobrażalne, za jakie je później uznawano. W końcu, w dedykacji dla katolickiego króla Augusta III, jaką poprzedził swe dzieło, napisał: „…polecam najuniżeniej swe usługi jako kompozytor muzyki religijnej gotów w każdej chwili na najłaskawsze żądanie Waszej Królewskiej Mości […] okazać swą niestrudzoną pracowitość…” a zatem ofiarowując się komponować katolicką muzykę kościelną.[3]
W Mszy h-moll Bach nawiązał do tradycji chrześcijańskiej, niosąc ludzkości przesłanie o zasięgu uniwersalnym. Z innego źródła bowiem dowiadujemy się: Wszystko wskazuje na to, że wielki artysta-luteranin chciał pozostawić po sobie uniwersalistyczną „missam totam”, jako własny wkład w kilkuwiekową tradycję wielogłosowej twórczości mszalnej.[4] Jego utwór stanowi bowiem arcydzieło chrześcijańskiej kultury muzycznej. Łączy w sobie wiele stylów: od gregoriańskiego i wczesnorenesansowego, aż do operowego i nowoczesnego.
Msza h-moll to ukoronowanie twórczości J.S.Bacha. Składa się z fragmentów skomponowanych na przestrzeni 35 lat (w latach: 1714−1749). Tekst mszy jest w języku łacińskim. Dzieło zostało przeznaczone do wykonania przez 5 solistów[5], chór[6] i orkiestrę. Trwa blisko 2 godziny (i wykracza poza funkcje liturgiczne, zarówno w obrządku protestanckim, jak i katolickim). Jest to jedyna msza Bacha takich rozmiarów.[7] Za życia Bacha Msza h-moll nie została wykonana w całości. Dopiero w 1859 r. w Lipsku – i to w języku niemieckim, a nie łacińskim.

Również i w Mszy h-moll[8] muzyka podkreśla słowo, oddaje afekty i symbole, np.:
- alt - to symbol grzesznika,
- piano altowe: prośba grzesznika uniżonego,
- drugie Kyrie eleison rozpoczyna się „motywem krzyża” w basie = imaginatio crucis (ciekawostka: to „lustrzane odbicie” muzycznego podpisu nazwiska B-A-C-H z jego ostatniego, niedokończonego dzieła: Kunst der Fuge – Sztuka fugi),
- w Sanctus (Święty) triole ♪ w metrum 4/4 symbolizują trójjedyność Boga głoszoną na 4 strony świata (bo „4” to symbol ziemi),
- w Crucifixus temat powraca 13 razy, bo liczba ta symbolizuje nieszczęście,

- Credo in unum Deum, uważane za najpiękniejszą część Mszy h-moll (początek Symbolu Nicejskiego: Wierzę w jednego Boga – łacińskie wyznanie wiary), to część utrzymana w stylu antico (tzn. naśladuje polifonię dawnych mistrzów XVI w.):
·        w budowie jest to 7-głosowa fuga (chór 5-głosowy + duet instrumentów skrzypcowych = 7 głosów) z melodią chorału gregoriańskiego,
·        temat fugi stanowi 7 długich wartości nutowych symbolizujących Boga (jest to też alegoria 7 dni stworzenia); temat ten i jego przeprowadzenie w kanonie oznacza jedność wspólnoty i wiarę w jedynego Boga;
·        podstawowe znaczenie mają dwie liczby: 7 – oznacza Stwórcę, liczbę doskonałą, boskość, pełnię, akt stworzenia, początek i koniec; oraz 12 – symbol kościoła i wiernych, a także 12 apostołów; w Credo wyraz „credo” powtarza się 49 razy (7x7); w In unum Deum występuje zaś 84 razy (7x12).




[1] W 1733 r. wysłał głosy pierwszych 2 części: Kyrie i Gloria do dworu drezdeńskiego, ale bez partytury całości, prosząc o tytuł muzyka królewskiego. Tytuł ten przyznano mu 3 lata później (był to dla Bacha wielki prestiż).
[2] Urodzony w 1929 r. w Berlinie dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, przedstawiciel autentyzmu, autor książek o muzyce.
[3] N. Harnoncourt, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, Wyd. FRM, Warszawa 1999, s. 241−242. 
[4] Książeczka Bach [z cyklu:] „Wielcy kompozytorzy”, Wyd. Biblioteka Gazety Wyborczej, s. 40.
[5] 2 soprany (pierwszy i drugi), alt, tenor i bas.
[6] Opracowany 4-, 5-, 6-, i 8-głosowo (polifonicznie i homofonicznie).
[7] Oprócz Mszy h-moll Bach skomponował: 4 msze 2-częściowe (Kyrie, Gloria) oraz kilka samoistnych części Sanctus.
[8] Tonacja h-moll jest tylko w 3 częściach: w chórach: Kyrie eleison i Qui tollis peccata mundi oraz arii: Qui sedes ad dexteram Patris.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz