1. Osobowość skrupulantów w ujęciu o. Noël Mailloux (dominikanin, kanadyjski
psycholog)
Problematyka
skrupulantów znana była już w średniowieczu, ale psychologowie i psychiatrzy
docierają do problemu dopiero na przełomie XIX i XX wieku, kiedy to paryski
psycholog Janet uznał skrupuły za jeden z objawów nerwicy obsesyjnej
(psychastenicznej).
Bardzo
cenne byłoby zajęcie się problemem skrupułów w zespole: psycholog kliniczny – psychiatra – teolog.
Podział
skrupułów:
1)
okresowe,
krótkotrwałe, przejściowe – objaw zdrowy (np. podczas dojrzewania, nawróceń);
- cecha: tzw. angelizm (anielskość) – ucieczka od
własnej winy, zaprzeczanie istnienia złych pobudzeń;
2)
towarzyszące
człowiekowi całe życie (z większym lub mniejszym nasileniem) – dotyczy
neurotyków (wg Mailloux to są prawdziwe skrupuły).
Skrupuły
są typowym symptomem moralnego lub religijnego postępowania, którego natury
dobrze się nie zna (Mailloux).
Skrupulantowi
nie pomaga uświadomienie sobie bezsensowności swoich skrupułów (ta wiedza nie
przynosi ulgi). Odczuwa natrętność poczucia winy. Skrupuł jako objaw
neurotyczny (nerwicowy) nie jest grzechem, a chorobą.
Objawy
neurotyczne i typy skrupulantów wg Mailloux:
1.
LĘK
– skrupulant z dominującymi objawami lęku
Uwidacznia
się przez:
-
unikanie czynów (moralne fobie, w
których zaciera się różnica między lękiem przed popełnieniem czynu grzesznego a
grzechem),
-
lęk przed czynem (lęk neurotyczny, moralny; w człowieku: niepewność oceny,
neurotyczny konflikt, niejasne poczucie winy).
2.
NATRĘCTWA
– skrupulant z dominującymi objawami natręctw
Najpopularniejszy.
Zwłaszcza wśród introwertyków, ludzi inteligentnych, o dużych wymaganiach w
stosunku do siebie. Tu też dominuje lęk przed popełnieniem grzechu. Ci
skrupulanci mają bardzo rozbudowany system wartości dodatkowych, nie
objętych systemem moralnym. Natręctwa nakazujące to np. nieustanne i zbędne
czynności, gesty, słowa i perfekcjonizm działania. Tu też występuje poczucie niepewności
w ocenie, potrzeba upewniania się, obsesyjne wątpliwości, objawy
neurotyczne.
3.
POCZUCIE
WINY – skrupulant z dominującymi objawami poczucia winy
Ten
typ człowieka jest przekonany o własnej grzeszności i nieprzebaczalności
grzechów. Skrupulanci wielokrotnie powtarzają opis tych samych przewinień, bo
nie są zadowoleni z ich przedstawienia. Nadmierne oskarżanie się prowadzi do
autoagresji, rozpaczy, tendencji samobójczych, chęci przyznania się do niepopełnionych
zbrodni, niejasnego i silnego poczucia winy emocjonalnej.
4.
PODEJRZLIWOŚĆ
– skrupulant z dominującymi objawami podejrzliwości
U
tych ludzi jest ambiwalentny, niespójny system wartości. Najpierw zawierzyli
dorosłym, a potem doznali wielu rozczarowań. Ich negatywna postawa wobec
Kościoła jest wyrazem buntu i żalu. Taki skrupulant nie odchodzi od Kościoła,
ale ma w sobie nieufność i podejrzliwość.
Podsumowanie:
Skrupuły
to nie tylko konflikt id (sfera popędowa) i super-ego.
Najczęściej
u skrupulantów: niepewność, wątpliwości, trudności podejmowania decyzji
moralnych. Skrupuły wynikają z zaburzonego funkcjonowania sumienia. Trzeba na
to patrzyć jak na „patologiczną wrażliwość sumienia moralnego”. Normalne
sumienie jest zakotwiczone w zdrowej religijności, zdrowym (dojrzałym) stosunku
do Boga.
..........
Opracowanie na podstawie książki: Z. Płużek, Psychologia pastoralna, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy 1994.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz