Problemy
z Bożą wszechmocą
Próbowano
przedstawić argumenty (w tym dowody) za istnieniem Boga, mówiąc
np. o:
- problemie zła
- paradoksie impotencji.
W
pierwszym problemie chodzi o to, że uważano, iż wszechmocny Bóg,
który zrobiłby wszystko dla czynienia dobra, nie może istnieć, bo
wtedy nie istniałoby zło. Odpowiedź na ten problem może być
następująca: Bóg wypełnia swoją obecnością od środka i
przemienia, poprzez Zmartwychwstanie Chrystusa, cierpienie i wszelkie
zło (zob. Moltmas O Bogu ukrzyżowanym). Uczestniczenie w
czyimś cierpieniu, milczące, jest o wiele trudniejsze niż
najmądrzejsza teodycea.
A.
Gesché
w książce Zło mówi,
że są rodzaje teodycei, które są bezbożne. Tylko sam Bóg może
się usprawiedliwić wobec faktu zła.
W
drugim problemie mówi się o tym, że jeśli wszechmocny Bóg nie
może łamać praw logiki, to nie istnieje, gdyż nie może np.
stworzyć kamienia, którego nie uniesie, bo wtedy nie byłby
wszechmocny. Argument ten traci moc w założeniu niezmienności
Boga.
Plantinga
(Bóg, wolność, zło) mówi, że Bóg może tylko to, co
jest możliwe.
Problemy
z Bożą wszechwiedzą
Próbowano
przestawić argumenty (w tym dowody) za nieistnieniem Boga, w tym
argument z wolnej woli, w którym uważa się, że wszechwiedzący
Bóg zna całą przyszłość, w tym także działania ludzi i ma
plan. Uważa się więc, że przyszłość jest zdeteminowana, co
stoi w sprzeczności z koncepcją wolnej woli. Odpowiedzią na ten
argument jest pogląd zwany kompatybilizmem – Bóg współuczestniczy
z człowiekiem w jego wyborach wolności. Kompatybilizm głoszony
w sensie teistycznym twierdzi, że Bóg będąc pierwszą przyczyną
wszystkich rzeczy, zdarzeń i procesów, jest też ostatecznym
czynnikiem determinującym człowieka, lecz to nie niszczy
autentycznej ludzkiej wolności. Bóg bowiem nie tylko określa, co
zacznie i przestanie istnieć, lecz także determinuje modus
wszystkich wydarzeń, a w tym i to, czy pewne zdarzenia są wolne,
czy nie. Gdy ludzki podmiot spełnia wolne akty, to jednocześnie Bóg
współdeterminuje każdy taki akt i w ten sposób zapewniona zostaje
ludzka wolność oraz kontrola ze strony Boga (S.
Judycki).
Teizm
klasyczny, panteizm i panenteizm
Panteizm
to utożsamianie Boga ze światem. Panteiści uważają, że jest
tylko jedna substancja, która istnieje – boska. A zatem świat
jest tu Bogiem, Absolutem, który tłumaczy sam siebie. Panteiści
kładą więc nacisk na immanencję Boga. Pogląd ten popierali
stoicy, m.in. B. Spinoza.
Panenteiści
mówią: Wszystko w Bogu. Świat
rozumieją jako ciało Boga + coś jeszcze. Według Whitcheada Bóg
ma trzy natury. Pogląd panenteistyczny to odpowiedź na panteizm i
teizm klasyczny.
Panenteiści
mówią, że panteizm świetnie obrazuje immanencję Boga, ale nie
radzi sobie z transcendencją. Radzi sobie z nią teizm klasyczny,
który podkreśla transcendencję Boga. Jednakże teizm
klasyczny nie radzi sobie z immanencją (nie podkreśla jej).
Natomiast panenteizm radzi sobie zarówno z immanencją, jak i
transcendencją Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz