- słowo,
- gesty,
- mowa ciała,
- głośna mowa,
- odczytywanie z ruchu warg,
- wyraźna artykulacja,
- znaki migowe,
- pismo,
- fonogesty (na wysokości twarzy mówiącego),
- mimika,
- pantomima.
Metoda
migowa
- ideograficzna rozwinięta i wprowadzona do szkoły głuchych w
XVIII wieku przez księdza M. de l'Epeego.
Daktylografia
- mowa palcowa. Została wprowadzona do nauczania głuchych przez
mnicha hiszpańskiego Pedra de Ponce w XVI wieku. Przejął on
prawdopodobnie tę formę porozumiewania się z klasztorów o surowym
rygorze, zakazującym zakonnikom ustnej konwersacji. Daktylografia to
forma porozumiewania się, oparta na odpowiednich układach palców
jednej lub obydwu dłoni. Każdej literze lub liczbie odpowiada
określony znak daktylograficzny. Daktylografia przestrzega reguł
gramatycznych.
Fonogesty
- Cued Speech opracowany przez O. Cornetta w Waszyngtonie w obecnym
wieku i przystosowany do języka polskiego przez K. Krakowiak. Są to
umowne ruchy jednej lub drugiej dłoni, wykonywane na wysokości
twarzy osoby mówiącej. Fonogesty uzupełniają niewidoczne ruchy
artykulacyjne. Nie zastępują one mówienia, ale pomagają w
odczytywaniu mowy z ust nadawcy.
Alfabet
Brayla w Polsce – 1925 r.
Zaburzenie - „trudności w uczeniu się”:
a)
zaburzenia pamięci,
b)
zaburzenia ruchowe, niezgrabność ruchowa,
c)
dysleksja.
Inne
cechy:
-
dzieci takie źle przepisują z tablicy,
-
mają chaos w wypracowaniach,
-
łatwo się obrażają,
-
są wrażliwe na ludzką krzywdę,
-
to nie są psychopaci, choć dzieci konfliktowe, agresywne,
-
bardzo przeżywają niepowodzenia swoje i innych,
-
mają mało zdolności do samokontroli,
-
słyszą tylko 50 % z tego, co do nich mówimy (zapominają połowę
z tego, co usłyszą),
-
trudno im radzić sobie z codziennością.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz