Łączna liczba wyświetleń

piątek, 7 sierpnia 2015

Zagadnienia z pedagogiki specjalnej - cz.4.

Rewalidacja
Rewalidacja (łac. re- znów, validus - mocny) − oddziaływanie zmierzające do przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną chorobą lub urazami. Termin ten dotyczy osób z różnorodnymi niepełnosprawnościami i chorobami.

Zasady rewalidacji:
a) akceptacji (w społeczeństwie),
b) pomocy (by mogli przezwyciężać w społeczeństwie upośledzenie),
c) indywidualizacji programów (do możliwości ucznia),
d) terapii pedagogicznej (a wcześniej – konieczność wszechstronnego poznania dziecka i opracowanie diagnozy postępowania),
e) współpracy z rodziną,
f) zasada wczesnego objęcia opieką i pomocą specjalną,
g) podejścia wielospecjalistycznego,
h) powiązania oceny z usprawnieniem,
i) zasada integracji.

Dynamizowanie
To jeden z czterech elementów procesu rewalidacji wg. Marii Grzegorzewskiej. Polega na wzmaganiu aktywności jednostki niepełnosprawnej, jej inicjatywy, chęci usprawnienia, siły woli w przezwyciężaniu trudności, zapału do walki z ograniczeniami spowodowanymi niepełnosprawnością, chorobą. Sukces: autorewalidacja.

Integracja
Integracja (łac. integrare - scalić)
W znaczeniu pedagogiczno−socjologicznym: wspólne nauczanie dzieci specjalnej troski z ich pełnosprawnymi rówieśnikami, stopniowe zwiększanie uczestnictwa niepełnosprawnych w życiu społecznym.

Metoda Celestyna Freineta
Zaufajcie dzieciom, bo one są twórcami swej przyszłości – C. Freinet.
C. Freinet w miejsce tradycyjnych metod nauczania wprowadził różnorodne zajęcia pozwalające maksymalnie zaangażować każdego ucznia. W miejsce nauczania podręcznikowego wprowadził tzw. techniki szkolne, czyli dość oryginalne formy pracy szkolnej.
Podstawową i najbardziej rozpowszechnioną techniką C. Freineta są np. swobodne teksty dzieci, a także swobodna ekspresja muzyczna, plastyczna i techniczna, wykorzystująca naturalną radość tworzenia. Zadaniem poważnym jest wykształcić w uczniach umiejętność samodzielnego dostrzegania i rozwiązywania problemów,  a takie właśnie optymalne warunki stwarza stosowanie technik C. Freineta.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz