Oligofrenia
Oligofrenia
to wrodzone zaburzenia w rozwoju psychicznym i fizycznym. Oligofrenia
rozwija się przez genetycznie zaburzenia metabolizmu, które
zakłócają pracę mózgu oraz przez uszkodzenia mózgu w okresie
płodowym i po narodzinach dziecka. Oligofrenia
objawia się upośledzeniem zdolności uczenia się, upośledzeniem
inteligencji i procesów poznawczych oraz niepełnym ukształtowaniu
się sfery emocji i zachowań społecznych.
Oligofrenopedagogika
– dział pedagogiki specjalnej zajmujący się nauczaniem i
wychowaniem osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Ortodydaktyka
Ortodydaktyka
(orto
– z gr. prawidłowy,
słuszny, prosty)
to dział dydaktyki, którego zadaniem jest ustalenie celów,
ogólnych zasad i procesów nauczania jednostek odchylonych od normy.
Zasady ortodydaktyki:
a)
życzliwa pomoc,
b)
kształtowanie pozytywnej atmosfery pracy,
c)
aktywność w nauce,
d)
dominacja wychowania nad nauczaniem,
e)
właściwy dobór treści kształcących (konkretnych, przystępnych),
f)
indywidualizacja.
Blindyzmy
Blindyzm
– tiki, kiwanie się, tupanie, miny, pozy; kołysanie
się w tył i w przód lub w lewo i prawo, potrząsanie głową,
kręcenie się w kółko, odchylanie tułowia w tył, aby ochronić
twarz, wyciąganie przed siebie rąk, mrużenie oczu, przecieranie
ich, dociskanie gałek ocznych, odwracanie się do światła,
machanie palcami przed oczami.
W ten sposób niepełnosprawni rozładowują energię.
Termin
blindyzmy pochodzi od angielskiego słowa blind
lub od niemieckiego Blinden-niewidomy.
Są to odruchy świadome lub nie, spowodowane brakiem wzroku,
dające dziecku odprężenie, rozluźniające napięcie nerwowe.
Korektura
Korektura
−
poprawa jakiegoś niesprawnego, nieprawidłowego działania
zaburzonej funkcji organicznej czy psychicznej np. (korektura
narządów artykulacyjnych przy zaburzeniach mowy, k. wyrazistości
mowy u głuchych, k. zdolności widzenia u ludzi z wadami wzroku, k.
błędnych obrazów świata i obrazów samego siebie u
nieprzystosowanych społecznie).
„Usprawnianie”
Usprawnienie
−
trening
funkcji organicznej
czy psychicznej zarówno tej zaburzonej, jak i nie zaburzonej w celu
podniesienia stopnia sprawności fizycznej, motorycznej;
oddziaływanie
poprzez ruch na organizm
itp.
Rehabilitacja według pedagogiki specjalnej
Rehabilitacja
(łac.
rehabilitatio)
− w pedagogice oddziaływanie mające na celu przystosowanie do
życia społecznego osób, które pod wpływem wrodzonych lub
nabytych wad rozwojowych doznały utraty zdrowia i zdolności do
pracy. Termin ten dotyczy osób z różnorodnymi
niepełnosprawnościami i chorobami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz