Kompensacja
Kompensacja
(łac.
compensatio - wyrównanie)
− zastąpienie funkcji narządu, który uległ uszkodzeniu przez
inny narząd, np. w przypadku niedorozwoju, uszkodzenia lub utraty
jakiegoś zmysłu (wzroku, słuchu) doskonaleniu podlegają inne
zmysły (dotyk, węch) zastępując w mniejszym lub większym stopniu
jego funkcje; wyrównywanie braków w jednej dziedzinie działania
człowieka przez aktywizację działania w innym, niż ten
deficytowy.
Surdopedagogika
Surdopedagogika
to dział pedagogiki
specjalnej
(rewalidacyjnej). Zajmuje się nauczaniem
i wychowaniem
osób głuchych
i niedosłyszących
(z wadami słuchu), zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu, a
także ich rodzinami i otoczeniem. Ponadto obejmuje profilaktykę,
diagnostykę
i poradnictwo osobom z grupy ryzyka.
Głuchy, niesłyszący, głuchoniemy
Głuchy
– człowiek, który jest pozbawiony całkowicie albo w dużej
mierze słuchu.
Niesłyszący
– osoby, które mogą stracić słuch w ciągu życia, np. przez
choroby:
-
zapalenie mózgu lub opon mózgowych,
-
ostry przebieg chorób zakaźnych.
Głuchoniemy
– niemówiący i niesłyszący; koncentruje się na sobie, własnych
przeżyciach, żyje we własnym smutku, czuje się osamotniony, unika
ludzi słyszących.
Ociemniały
jest podobny do człowieka, któremu amputowano rękę, zaś
głuchoniemy jakby wyrwali mu serce.
(Doroszewska)
Głusi
lepiej, wydajniej pracują przez brak rozproszeń dźwiękami.
Znaki ideograficzne i daktylograficzne
Ideografia
(gr.
idea
‘wizerunek’ + grafia)
1.
sposób oznaczania rzeczy i pojęć za pomocą odpowiadających im
znaków graficznych, symboli i
deogramów.
2.
pismo ideograficzne,
czyli takie, w którym znaki oddają poszczególne pojęcia (np.
hieroglify, pismo chińskie).
Ideografia
- (gr. idéa
- wyobrażenie, pojęcie, gráphö - piszę, opisuję)
– dział języka migowego obejmujący zestaw znaków migowych
odpowiadających poszczególnym wyrazom (czasem także krótkim
dwuwyrazowym zwrotom).
Mowa
palcowa (daktylografia) - zwana potocznie „palcówką” - została
wprowadzona do nauczania osób głuchych przez mnicha hiszpańskiego
Pedra de Ponce w XIV wieku. Przejął on prawdopodobnie tę formę
porozumiewania się z klasztorów o zaostrzonym rygorze, zakazującym
zakonnikom ustnej konwersacji. Daktylografia
to jedna z form porozumiewania się oparta na odpowiednich układach
palców jednej lub obydwu dłoni. Każdej literze lub liczbie
odpowiada określony znak daktylograficzny.
Znaki migowe daktylograficzne, w tym głównie alfabet
palcowy, służą przede
wszystkim do celów specjalnych, takich jak końcówki fleksyjne,
przekazywanie nazw własnych i wyrazów, dla których brak znaków
ideograficznych i wreszcie przekazywanie końcówek wyrazów w
systemie językowo-migowym pełnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz