Inne nazwy dla
filozofii Boga to:
a) teodycea (termin
Leibnitza) – próba usprawiedliwienia Boga,
b) teologia naturalna –
nie odwołuje się do Objawienia Bożego (tym zajmuje się teologia
systematyczna), lecz do rozumu,
c) filozofia religii.
Bóg
Platona
Platon
mówił, że świat, który widzimy i w którym żyjemy, jest
zmienny. Prawdziwy świat, w którym mieszka prawda, to świat idei:
idei piękna, dobra. Do niego docieramy za pomocą myśli. Filozof
odwoływał się do mitu, że pierwotnie dusza człowieka była w
świecie idei, a za grzech została strącona na świat rzeczy
materialnych i obecnie jest w nim za karę. Uważał, że ciało jest
więzieniem duszy. To pochodna nurtów mistycznych w filozofii
greckiej. W chrześcijaństwie myśl Platona jest wszechobecna. Mylimy
się mówiąc o modlitwie za dusze zmarłych. Powinniśmy raczej
modlić się nie za duszę, lecz za osobę zmarłą. Ciało nie jest
grobem duszy. Ma zadanie. Ważne jest Wcielenie, jak i
Zmartwychwstanie (ciało chwalebne).
Według
św. Pawła ciało to skłonności, nie materia (w myśl filozofii
greckiej). Apostoł mówił po grecku, ale myślał jak Żyd. Nie
oddzielał w nauce ciała od duszy, ale myślał całościowo – o
osobie, która ma dane skłonności. Jest więc typologicznym
błędem, że "modlimy się za duszę". Dobrze, gdy mówimy,
że "modlimy się za osobę".
Św.
Tomasz z Akwinu mówił, że dusza bez ciała jest niekompletna.
U
Platona Demiurg jest odpowiedzialny za tworzenie świata
podksiężycowego. On wpatruje się w idee i tworzy ich obraz w
świecie stworzonym.
Najwyższą
ideą według filozofa jest idea dobra = piękna. Ona jest szczytem
idei. Jest wzorcem. Nie może się jednak sama z siebie zrealizować.
Siłą, która sprawia jej zaistnienie jest Demiurg. Nie może on
zrobić nic bez idei.
A
zatem Absolutem Platona jest złożenie: idee + Demiurg. Ten
problem jednak nie jest jednoznaczny, ponieważ Platon był mocno zakorzeniony w mitologii.
Bóg
Arystotelesa
Filozof
twierdził, że wszystko na świecie składa się ze złożenia
materii i formy. Formy zaś istnieją odwiecznie. Arystoteles mówił,
że wszystko zmienia się przez Pierwszego Nieporuszonego
Poruszyciela. Jednakże to nie stwórca, bo świat po prostu jest
odwiecznie. Zatem Nieporuszony Poruszyciel to źródło ruchu, jednak
nie na zasadzie przyczyny sprawczej, lecz celowej, zmierzający do
czegoś (dziś w fizyce mówi się o Nieporuszonym Poruszycielu jako
o Atraktorze). Poruszyciel to myśl myśląca samą siebie.
Nieporuszony Poruszyciel jest wolny, niezależny i niezmienny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz