Argument
moralny Kanta
Według
E. Kanta poszukujemy dwóch rzeczy: szczęścia i najwyższego dobra
(cnoty). W życiu jedno z drugim trudno pogodzić. Cel moralności
to najwyższe dobro (cnota). Ów imperatyw kategoryczny nakazuje nam,
według filozofa, dążenie do tego (obowiązek bezwarunkowy).
Szczęście
i najwyższe dobro (cnota) – zejdą się poza ziemią przez
duszę nieśmiertelną i Boga (On ma moc, by to uczynić). Gdyby nie
to, nie ma sensu być moralnym (tak mówi Kant). Moralność jest
niemoralna bez Boga. Dostojewski w książce Bracia Karamazow
napisał: Jeżeli Boga
nie ma, to wszystko wolno. Leszek
Kołakowski mówił, że nie da się uzasadnić moralności bez Boga.
Moralność postulująca istnienie Boga jest bezpieczniejsza, niż nie
postulująca jej według J. Ratzingera. Wyrzucenie moralności
przyniesionej przez Jezusa przynosi aksjologiczną pustkę.
Argumenty
antropologiczne
Punktem
wyjścia jest człowiek zastanawiający się nad sobą. Widzi związek
ze światem, ale równocześnie możność przekraczania świata
zmysłów. Odkrywa w sobie "zakodowany" obraz Boga (na
obraz Boży), dlatego szuka
prawdy, ma doświadczenia etyczne (wybiera między dobrem a złem),
pragnie miłości i szczęścia, poszukuje sensu istnienia.
U
Sokratesa jest Bóg jako Dobro kochane i Duch rozumny kierujący
Naturą i opiekujący się światem.
U
św. Augustyna Bóg jest Najwyższą Prawdą i Dobrem, jawi się jako
pewność duszy, która znajduje najwyższą radość w odkrywaniu
Go.
Pascal
mówił o racjach serca, u Kanta był praktyczny rozum, a u Newmana
sumienie głosem Boga.
Zakład
Pascala
Zakład
Pascala powstał w czasach, kiedy dominował racjonalizm
Kartezjański, czyli wiara w rozum. Dotyczy on istnienia Boga i
odpowiedzi człowieka (jego stosunku do Boga). Wyróżniał
następujące kombinacje:
- Człowiek wierzy + Bóg jest = nieskończony zysk
- Człowiek nie wierzy + Bóg jest = nieskończona strata
- Człowiek wierzy + Boga nie ma = skończona strata
- Człowiek nie wierzy + Boga nie ma = skończony zysk.
Pascal
nie ukazuje tu wersji potępienia. Mówił, że nie można uniknąć
zakładu. Zawsze jest orzeł lub reszka. Nie można być obojętnym
wobec pytania o prawdę czy Bóg jest, czy Go nie ma. Według
genialnego matematyka jakim był Pascal z prawdziwą wiarą nie mają
nic wspólnego dowody wiary. Racje serca, o których mówił, to
intuicje dające "pewność", choć nie dające się
udowodnić.
Zakład
Pascala był więc rozumowaniem mającym dowodzić, iż warto wierzyć
w Boga. Pascal wywnioskował, że wiara bardziej się opłaca niż
niewiara. Ryzykujemy bowiem tylko czas życia (który jest zazwyczaj
krótki), a nagrodą może być życie wieczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz