Bóg
Plotyna
W
poglądach filozofa widać przewagę wątka duchowego nad cielesnym.
Sam Plotyn wstydził się ciała, wręcz gardził nim (czego wyrazem
było nie zachowywanie higieny – po prostu nie mył się). Mówił,
że istnieje Jednia (czyli coś dynamicznego i żywego), która
wylewa się sama z siebie tworząc szczeble bytu aż do szczebla
materii. Im dalej od Jedni, tym gorzej (tym mniej doskonale).
Zadaniem człowieka jest wrócić, zdaniem filozofa, przez etyczne
życie i kontemplację – do Jedni, wyzwalając się ze świata
materii. Droga ku temu jest trzystopniowa:
Oczyszczenie
→
Oświecenie →
Zjednoczenie
Na
tym wzorcu bazuje mistyka chrześcijańska.
Ważna
u Plotyna była kwestia emanacji: wypromieniowanie (dotyczy Jedni,
która wypromieniowuje byty).
Św.
Anzelm z Canterbury o Bogu i wierze
Św.
Anzelm był mnichem. Jest ojcem scholastyki – nurtu szkolnego
podejścia do zagadnień teologiczno-filozoficznych. Chodzi tu też o
sposób prowadzenia i organizacji badań na temat Boga. Św. Anzelm
jest autorem słów: fides quaerens intellectum – wiara
szukająca zrozumienia. Dowód
św. Anzelma dotyczący istnienia Boga jest uważany jako ratio.
Potem tego typu dowody zostały nazwane jako demonstratio.
W
czasach św. Anzelma intelekt był rozumiany jako oświecany prze
Boga. Dziś rozum jest inaczej pojmowany – jako oderwany od świata
nadprzyrodzonego.
Św.
Tomasz z Akwinu o Bogu i wierze
Św.
Tomasz z Akwinu był mocno zakorzeniony w myśli Arystotelesa, ale są
też wątki Platońskie. Św. Tomasz zaczyna od 5 dróg – "dowodów"
na istnienie Boga. Wychodząc w rozumowaniu od świata dochodzi do
Istoty – Boga. Pokazuje,
że ludzki rozum jest zdolny do odkrycia faktu istnienia Boga, jeśli
ma podejście wrażliwe duchowo i myślenie metafizyczne.
To jest rodzaj prawdy, którą zdobywamy samym rozumem. Ale są też inne prawdy:
a)
revelabilia – prawdy te byłyby odkryte, ale poprzez wiele błędów
(np. nieśmiertelność duszy),
b)
revelata – prawdy, do których nie da się dojść na drodze rozumu;
one zostały objawione.
Koncepcja
Boga św. Tomasza była bardzo Arytotelesowska (Bóg dobry,
wszechwiedzący, prosty). Prostota Boga jest kluczowym atrybutem.
Odkryciem św. Tomasza jest zagadnienie istnienia. Bóg jest u św.
Tomasza czystym istnieniem. W każdym innym bycie jest istnienie i
istota. Każdy z bytów musi otrzymać istnienie od Kogoś innego,
który nie potrzebuje otrzymać istnienia (Boga). Bóg to czyste
istnienie.
Św.
Tomasz podał też argumenty za creatio
ex nihilo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz