Niewidomy
Trzy
rodzaje nie widzenia:
- osoba niewidoma (od urodzenia; z 1 metra widzi to, co my z 20 metrów),
- osoba ociemniała (w międzyczasie straciła wzrok),
- osoba ślepa zupełnie (medyczna, bez poczucia światła).
Trzy
rodzaje niewidomych (wg Róży Czackiej):
- niewidomi, którzy rozumieją niezbędność wytężonego stałego wysiłku i poddający się tej oczywistości,
- niewidomi, w zachowaniu których dominuje bierność, oczekiwanie na pomoc i poczucie krzywdy w razie nieudzielenia im pomocy (roszczeniowość),
- niewidomi, u których współwystępują inne niepełnosprawności.
Tyflopedagogika
Tyflopedagogika
(gr. typhlos
- ślepy)
– dział pedagogiki specjalnej, który zajmuje się osobami
niewidzącymi, niedowidzącymi, wychowaniem i pracą z nimi.
Zmysł przeszkód
Zmysł przeszkód to zjawisko natury słuchowej akustycznej, wykluczone pochodzenie dotykowe. Zmysł przeszkód jest to mechanizm strukturalny, którego podstawą jest instynkt obronny, główne bodźce natury słuchowej, a uczucie muśnięcia na twarzy, które zjawia się po otrzymaniu ostrzegawczych sygnałów dźwiękowych jest wynikiem odruchowego procesu psychofizjologicznego.
Wyobrażenia surogatowe
Substancja
przypadłości lub przypadłości substancji niemożliwe do poznania
kompletnego (np. barwa dla niewidomego).
Wg
Hitschmanna wyobrażenia surogatowe to prawie wszystkie treści
świadomości odpowiadające przedmiotom, których momenty poglądowe
nie mogą być spostrzeżone lub bywają spostrzeżone niedokładnie,
niekompletnie.
Mechanizmy kompensacyjne niewidomych
Niewidomi
nie mają zrekompensowanego wzroku w lepszym zmyśle słuchu! Jedynie
zwiększają swoją uwagę na zmysł czynny. A zatem nie jest prawdą, że narządy kompensujące np. ubytek wzroku niewidomych, są lepiej wykształcone (jak głosiła teoria wikariatu). Podwyższona wrażliwość w odbiorze bodźców słuchowych osób niewidomych jest skutkiem ćwiczeń słuchu i orientacji w lokalizacji dźwięków. Jego funkcjonowanie polega na odczuwaniu lekkiego ucisku, kiedy napotykany jest przedmiot znajdujący się w ruchu lub spoczynku w niewielkiej odległości od twarzy.
Słuch,
węch i dotyk stają się niejako dla niewidomych wzrokiem. Zmysł
przeszkód pozwala poruszać się samodzielnie (gdy zbliżają się
do przeszkody czują jakby delikatne muśnięcie).
Niewidomi
uczą się świata pojęć, terminów przez analogię (kojarzą
dźwięki z barwami).
Charakteryzują
się podzielnością pamięci i uwagi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz