Bóg
Kartezjusza
Metodyczne
wątpienie to cecha jego poglądów. Kartezjusz chciał zbudować
taką wiedzę, która będzie nienaruszalna.
Powiedział,
że nie można liczyć na omylne zmysły. Jedyne idee, które go
interesowały były jasne i wyraźne. Przypuszczał, że być może
jakiś złośliwy demon nas myli. Jedyną i podstawową ideą, którą
widział była idea "ja". Kartezjusz powiedział słynne:
Cogito ergo sum – Myślę, więc jestem. Jest
to intuicyjne poznanie, a nie wnioskowanie. To był niepodważalny
punkt wyjścia w jego poszukiwaniach i rozumowaniu. Kartezjusz
powiedział, że trzeba założyć, że istnieje dobry i prawdomówny
Bóg, który go nie oszukuje. Bóg był fundamentem.
Myśliciel
miał ambicję zbudować i umocnić metafizykę w obliczu rodzących
się nauk.
Kartezjusz
pytał jak można poznać w sobie Boga. Mówił, że istnieje w nas
coś takiego jak idea nieskończoności (w umyśle). Ona jest śladem
Boga w nas zdaniem Kartezjusza. Jest to idea wrodzona.
Bóg
Pascala
Znakomity
matematyk i filozof. Miał doświadczenie dwóch godzin mistycznych
Boga – ognia jako Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba,
nie zaś Boga filozofów i uczonych.
Pascal
powiedział: Serce ma swoje racje, które rozum nie zna. Był
Kartezjanistą w stopniu poważnym, lecz ograniczonym. Tymi metodami
nie da się bowiem badać spraw związanych z wiarą i Bogiem. Do
spraw wiary nie nadają się metody matematycznego przyrodoznawstwa.
Kant o
możliwości poznania Boga
Zderza
się u niego racjonalizm w wydaniu Leibnitza i empiryzm Hume'a.
Do
niego należy przewrót Kopernikański w stwierdzeniu, że to, co
poznajemy dopasowuje się do naszej wiedzy o świecie. Nasz rozum
jest wyposażony w kategorie, które dopasowują się do poznania. Są
to:
a)
formy naoczności, zmysłowości i fenomeny
b)
kategorie intelektu (dwie najważniejsze to przyczyna i substancja).
Podważył
zasadność dotychczasowej metafizyki.
Ten
rodzaj poznania to filozofia transcendentalna (dotycząca naszego
poznania). Cała metafizyka według Kanta to filozofia
transcendentalna.
Bóg,
według filozofa, to idea regulatywna w czystym rozumie człowieka
(bo duszy nikt naocznie nie widział). Drugą ideą regulatywną jest
świat. Lecz nikt nigdy nie widział świata w całości.
Najwyższą
ideą świata, jednoczącą jest idea Boga. Jest ideą regulatywną,
porządkującą nasze poznanie.
Kant
mówił, że trzeba tak żyć, jakby Bóg istniał, bo inaczej nie
osiągniemy szczęścia. Twierdził, że poznajemy zjawiska
(fenomeny) i rzeczy same w sobie. Pytał czy jest możliwy sąd
syntetyczny á
priori (który
rozszerza wiedzę bez dokonanego doświadczenia). Odpowiadał, że to
pochodzi z umysłu, który narzuca pewne rzeczy (np. 5 + 7 = 12).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz