Kreacjonizm
– niewłaściwe i właściwe ujęcie
Mówimy
creatio ex nihilo i creatio
continua tzn., że Bóg stworzył
świat (jest Bytem koniecznym) i podtrzymuje go w swoim istnieniu.
Świat nie tyle jest, co staje się. Bóg jest początkiem. Bóg daje
stworzeniom początek, trwanie i sens. Pierre T. de Chardin rozumując
świat dynamicznie, ewolucyjnie uważał, że akt stwórczy Boga jest
ciągły. Tzn. akt stwórczy bazuje na nieustającej interwencji
Pierwszej Przyczyny i jednocześnie jest transformacyjny (ma za
podstawę przekształcenie w nowe formy, postacie, byty, etapy).
Zatem teologia współdziała z naukami przyrodniczymi. Św. Jan
Paweł II pisał: Prawdziwie pojmowana wiara w stworzenie i
prawdziwie pojmowana nauka o ewolucji nie stają sobie na drodze.
Ewolucja zakłada stworzenie; stworzenie przedstawia się w świetle
ewolucji jako wydarzenie rozciągające się w czasie jako creatio
continua, w którym Bóg widziany jest oczyma wiary jako Stwórca
nieba i ziemi. Teologia i nauki
przyrodnicze uzupełniają się (Planck). Dzisiejsza teologia nie
wyklucza stworzenia i ewolucji, lecz rozpoznaje ewolucję
wszechrzeczy jako stworzenie Boże. Ewolucja nie zaprzecza temu, że
Bóg stworzył świat, ale mówi "jak" to się dokonało.
Co to
znaczy, że Bóg działa przez "przyczyny drugie"
Bóg
jest przyczyną pierwszą. Stworzenie jest przyczyną drugą. Bóg
istnieje poprzez akt istnienia. Creatio continua to
ciągłe stwarzanie (to się ciągle dzieje). Bóg działa przez
"przyczyny drugie" tzn., że jako Stwórca wszystkich
rzeczy, działa przez te rzeczy.
Filozoficzne
ujęcie cudu
W
tym temacie najtrudniejsza jest definicja cudu. Uważa się, że cud
to:
- złamanie praw natury,
- zjawisko niewytłumaczalne.
Obie
te "definicje" zawężają sprawę.
Zakładamy,
że jest coś przyrodzone, naturalne i nadprzyrodzone. Rozumiemy to
rozdzielnie.
W
Biblii cud ma charakter dialogiczny.
Łaska
działa od wewnątrz człowieka, a nie z zewnątrz.
W
temacie cudu trzeba wziąć pod uwagę:
- Boga odpowiadającego na naszą potrzebę (w relacji Bóg-człowiek),
- naszą niewiedzę o świecie (cud to nie "łatanie" dziur ludzkiej niewiedzy, lecz wskazywanie na dialog Boga i człowieka oraz na moc Boga działającego w relacji z człowiekiem).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz