Trzy kluczowe pojęcia dla ADHD
Triada
objawów:
- niemożność skoncentrowania uwagi,
- nadmierna impulsywność,
- nadmierna ruchliwość.
Typy miłości rodziców do dziecka upośledzonego:
Niewłaściwe:
a)
symbiotyczna (dziecko cały czas traktowane jak niemowlak),
b)
poświęcająca się i rekompensująca,
c)
wstydliwa (próba utrzymania etykiety „normalności” dziecka),
d)
przebojowa (stwarzanie najlepszych warunków rozwojowych),
e)
z oddali (ucieczka od rodziny i problemów),
f)
nieodwzajemniona (doświadczenie rodziców, którym np. dzieci
autystyczne nie okazują miłości),
g)
miłość własna (rodzaj autoafirmacji rodzica),
h)
miłość za wszelką cenę dążąca do normalności.
Dobre
typy miłości rodziców:
a)
zracjonalizowana („zadaniowe” podejście rodziców do dziecka),
b)
miłość rozumna (dzielenie czasu, sił i pieniędzy na całą
rodzinę, by żyć „normalnie” i by niepełnosprawność nie
zdominowała ich życia),
c)
miłość uszczęśliwiająca (przyjęcie dziecka takiego, jakie
jest).
Cztery rodzaje podejścia rodziców dzieci upośledzonych umysłowo
wobec ich seksualności:
a)
seksualność ignorowana (mówienie: „To są takie duże dzieci”)
b)
seksualność udaremniona (karanie przejawów seksualności)
c)
seksualność tolerowana (brak troski, bezradność wychowawcza)
d)
seksualność akceptowana (wysiłek edukacji seksualnej dostosowany
do wieku i możliwości upośledzonego dziecka).
Lęki towarzyszące rodzicom dzieci upośledzonych umysłowo:
a)
lęk przed nienormalnością dziecka,
b)
lęk po porodzie zdeterminowany jest zachowaniem się personelu
medycznego,
c)
emocje związane z wadliwymi sposobem przekazywania przez lekarzy
informacji o stanie zdrowia dziecka:
-
niedosyt informacji,
-
agresywność przekazu,
-
wartościowanie informacji;
d)
lęk przed wrogością otoczenia społecznego,
e)
lęk przed zaprzepaszczeniem szans,
f)
lęk przed konfrontacją swojego dziecka z otoczeniem,
g)
lęk przed przyszłością.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz