Klasyczna
definicja prawdy
pochodzi od św. Tomasza z Akwinu:
Veritas
est adaequatio intellectus et rei
= Prawda jest zgodnością intelektu i rzeczy.
Problemy:
- Kłopotliwe są wszystkie 3 elementy: intellectus, res, adaequatio (zgodność, odpowiedniość), ponieważ w historii różnie je pojmowano.
- Rzecz (res) – czasem pojmowano jako przypadłość w naszym projekcie myśli.
- Intelekt (intellectus) – dziś: rozum.
- Zgodność (adaequatio) – to jak może być myśl zgodna z rzeczą różnie tłumaczono (np. teorią odbicia). Próbowano to rozwiązać różnymi innymi definicjami prawdy (nieklasycznymi): definicją pragmatyczną, koherencyjną i deflacyjną.
- Relatywizm:
To
pogląd, że prawda jest uzależniona w definicji od kontekstu,
sytuacji. Przekonanie, że:
- każdy ma swoją prawdę (brak obiektywnych, ogólnych prawd) = relatywizm głęboki;
- relatywizm kulturowy = prawda uzależniona od kultury (rodzaj relatywizmu etycznego).
Pragmatyczna
definicja prawdy:
Pewne
zdanie jest prawdziwe, jeśli sprawdza się w praktyce (ma pozytywne
konsekwencje dla mojego życia).
Koherencyjna
definicja prawdy:
Zdanie
jest prawdziwe, kiedy jest spójne z moimi stałymi (pozostałymi)
przekonaniami.
Definicja
prawdy a kryterium prawdy:
W
definicji klasycznej prawdy (od św. Tomasza z Akwinu) pytamy czym
jest prawda – i jest to pytanie o istotę prawdy. W definicji
pragmatycznej pytamy jak zbadać, czy coś jest prawdą - pytamy o
kryterium prawdy, prawdziwości (zakładamy przy tym definicję
klasyczną). Podobnie w definicji koherencyjnej. Dzisiaj są więc
próby podania kryteriów cząstkowych prawdy.
Mówią
niektórzy, że powinniśmy być sceptykami, zachowując daleko idącą
ostrożność czy prawda istnieje. Może bowiem „łudzić nas
demon” (sceptycyzm kartezjański – najbardziej skrajny
sceptycyzm).
E.
Gilson mówił, że musimy przyjmować nasze zdroworozsądkowe
przekonania, bo gdy zaczniemy to podważać, to już nie wrócimy do
pierwotnego stanu (jak będzie „odlot”, to na zawsze). Tak więc
lepiej nie podważać teorii za bardzo, bo „most” wiedzy zawali
się („most” między umysłem a światem).
Nauka
jednak rozwija się podważając to, co jest zdroworozsądkowe
(też!). Jak więc dochodzimy do prawdy? Oprócz logiki, matematyki,
przyjmuje się teorie umysłowe jako wysoko prawdopodobne.
Biolodzy
nie są pokorni. Potrzebny byłby w ich wypadku wstrząs, np.
obalenie teorii ewolucji.
Racjonalizm
ontologiczny a racjonalizm epistemologiczny:
Racjonalność
ontologiczna, metaliczna polega na tym, że byt jest w jakiś sposób
zrozumiały przez: niesprzeczność i przez to, że pochodzi od
racjonalnej zasady (np. wyszedł z Bożej „ręki”).
W
racjonalności epistemologicznej1
są
dwa przeciwstawienia:
- racjonalizm vs empiryzm,
- racjonalizm vs irracjonalizm.
Ad.
a) Zadaje sobie pytanie: Jakie
sposoby poznawania świata można uznać za racjonalne?
Odp.
- racjonalizm – wiedza pochodzi z czegoś bez doświadczenia (racjonalizm jako aprioryzm, natywizm);
- empiryzm – wiedza pochodzi z doświadczenia.
Ad.
b) Pytanie: Jakie
metody stosować, by zdobyć wiedzę?
Odp.
- irracjonalizm – uznaje to, co nieracjonalne (np. wróżby);
- postawa racjonalisty, który dochodzi do wiedzy racjonalnymi przekonaniami.
[1]Epistemologia
(od stgr. ἐπιστήμη,
episteme
– „wiedza; umiejętność, zrozumienie”; λόγος, logos –
„nauka; myśl”), teoria
poznania
lub gnoseologia
– dział filozofii,
zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a
rzeczywistością. Epistemologia rozważa naturę takich pojęć
jak: prawda,
przekonanie,
sąd,
spostrzeganie,
wiedza
czy uzasadnienie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz