Łączna liczba wyświetleń

piątek, 4 stycznia 2013

Ewangelia wg św. Jana (słowo wstępne)


Choć autor ostatniej ewangelii kanonicznej nie podaje swego imienia wprost i pozostaje anonimowy, przypisuje się ją św. Janowi (nie koniecznie jednemu z Dwunastu apostołów) lub tajemniczemu umiłowanemu uczniowi Jezusa. Świadectwa wewnętrzne wskazują, że był Judejczykiem, pierwotnie uczniem Jana Chrzciciela, być może pochodzącym ze środowiska jerozolimskiego, a ponadto znajomym bądź krewnym arcykapłana (J 18,16). Cześć egzegetów uważa, że ewangelię mógł napisać naoczny świadek ukrzyżowania Jezusa (J 19,35). Świadczą o tym szczegóły chronologiczne i topograficzne dotyczące działalności Nauczyciela z Nazaretu oraz wybijająca się w stylu i ujęciu Dobrej Nowiny niezależność natchnionego autora względem synoptyków. Ponieważ tekst ewangelii powstawał w dość długim czasie i materiał, który posłużył do jego budowy, był niejednolity, rozważa się też hipotezę, że najstarsza część tekstu ewangelii[1] pochodzi od Jana apostoła, zaś opracowanie i kompozycja od jego ucznia bądź uczniów ze szkoły Janowej. Tekst mógł być również sporządzony przez skrybę (np. Prochora – sekretarza Jana na wyspie Patmos).
Zdaniem większości współczesnych biblistów czwarta ewangelia została napisana prawdopodobnie w Efezie, pod koniec I wieku (lata 85−90 lub późniejsze). Przyjmuje się, że jej tekst zaczął się kształtować w środowisku palestyńskim, ale ostateczna forma powstała już poza nim. Pewne jest, że miało to miejsce w środowisku hellenistycznym. Ewangelia wg św. Jana skierowana była do ludzi wywodzących się z kręgu judaizmu, ale i odbiorców, którzy nie mieli styczności z religią żydowską.
W stosunku do wcześniejszych trzech ewangelii (synoptycznych) tekst wyróżnia się stylem (z wpływami hellenistycznymi i żydowskimi); jest inną wersją tej samej tradycji. Działalność Jezusa trwa nie rok, lecz 2−3 lata. Tekst zawiera opis znanych już  3 znaków (we wcześniejszych ewangeliach było ich 29), a ponadto 4 inne: znak na weselu w Kanie, uzdrowienie chorego przy sadzawce, wskrzeszenie Łazarza oraz uzdrowienie chromego od urodzenia (nieopisane u synoptyków). U Mateusza, Marka i Łukasza Jezus naucza w przypowieściach lub wygłasza krótkie katechezy, u Jana zaś występują 4 dłuższe mowy Nauczyciela z Nazaretu (z 3 alegoriami). Taka budowa i narracja tekstu sprawiają, że jego rytm jest wolniejszy. Autor posługuje się często formą dialogu, rozbudowanymi opowiadaniami, a także ironią i nieporozumieniem. Zamiast dualizmu horyzontalnego charakterystycznego dla synoptyków, w czwartej ewangelii występują kontrasty: światłość – ciemność, ciało – duch, świat – niebo, wiara – niewiara. Ponadto natchniony autor wiele miejsca poświęca zagadnieniu śmierci Jezusa, która stała się Jego wywyższeniem (J 3,14; 8,12; 12,32.34). Ogólnie można powiedzieć, że w czwartej ewangelii obrazowanie jest rozbudowane, a słownictwo wieloznaczne.
Pod względem formalnym autor tekstu operuje 1011 terminami, z czego 416 ma zabarwienie teologiczne (zgodnie z wczesną tradycją chrześcijańską). Wyselekcjonowany, niewielki zasób słownictwa ma jednak charakter kultowy i pochodzi ze Starego Testamentu. Powszechnie przyjmuje się, że oryginał ewangelii był sporządzony w języku greckim, choć wskazuje na koloryt semicki. Popularne są alegorie, takie jak: woda żywa, światłość świata, życie. Natchniony autor podkreśla szczególnie Osobę Chrystusa. Tekst jest swoistą apologią Jezusa jako Syna Bożego (J 20,31), nakreśloną z wielkim talentem literackim i teologiczną głębią. Ponadto przypuszcza się, że poprzez swój tekst narrator najprawdopodobniej [chciał] przeciwstawić się pewnym odmianom gnozy i doketyzmu, których zwolennicy zaprzeczali istnieniu pierwiastka ludzkiego w Chrystusie i negowali Jego ludzką naturę.[2]
Ewangelia wg św. Jana podkreśla relację miedzy Synem a Ojcem oraz miłość Boga do ludzi. Kwintesencją całego przekazu Dobrej Nowiny stanowi zdanie: Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne (J 3,16). Obrazowanie w czwartej ewangelii ma charakter niezwykle duchowy, ukazując misterium Boga objawionego w Jezusie Chrystusie.


[1] Tzw. Księga znaków: od opisu powołania uczniów do J 21.
[2] P. Porębski, Ewangelia wg św. Jana [w:] forum portalu katolickiego www.katolicki.net – tekst opublikowany  dn. 02.01.2011 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz