Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 6 stycznia 2015

Marcin Luter - cz.5.



Jedną z najpoważniejszych konsekwencji działań Lutra, rozgorzałej polemiki na temat jego tez oraz buntu wobec Rzymu, była krwawa rewolucja chłopska (1525). Niestety inicjatywa Lutra trafiła na odpowiedni grunt w postaci nastrojów antyklerykalnych, a zwłaszcza antyitalskich, szeroko rozpowszechnionych wśród lokalnych władców[1]. Sam myśliciel nie miał politycznego doświadczenia, dlatego zachowywał się dość chaotycznie i nierozumnie w tej kwestii. Przerzucał się od jednej polityki do drugiej wydając opinie, że raz jedna, raz druga jest inspirowana przez diabła. Nie popierał metody chłopów, którzy walczyli, kierując do nich ostre słowa potępienia.[2] Bezsensem była też rada dana książętom, by za wszelką cenę starali się utrzymać władzę w swych rękach, by nie oszczędzali krwi chłopów, a ich samych traktowali jak wcielone diabły[3]. Zabito wówczas dziesiątki tysięcy chłopów.[4] Można zatem powiedzieć, że brutalne antychłopskie wystąpienia [Lutra] są świadectwem [jego] braku doświadczenia politycznego i żenującej bezmyślności w posługiwaniu się na forum publicznym tym[5], co nadawałoby się w tamtych czasach raczej do prywatnej rozmowy. 
Do pedagogicznych poglądów reformatora należy ten, iż dla rodziców najprostszą drogą do nieba jest dobre wychowanie dzieci[6].
Ortodoksyjnych katolików może oburzać opinia, że autorytet Rzymu nie pochodzi od Boga[7], lecz niezwykle ciekawe jest już spostrzeżenie, że Kościół stanowi widzialną wspólnotę wiernych, ale (…) jej dokładny zasięg znany jest tylko Bogu[8].
W „Liście otwartym” Luter wypowiadał się też w innych kwestiach. Postulował:
- zlikwidowanie części zakonów żebrzących,
- zniesienie celibatu księży[9],
- usunięcie konkubinatu duchownych.
Ponadto występował przeciwko wystawnym strojom, obżarstwu i pijaństwu – na co, jego zdaniem, powinno zareagować państwo.[10] Stwierdził też powszechne, duchowe kapłaństwo ludzi ochrzczonych[11]. Oprócz tego Luter wyraził wątpliwość na temat autentyczności Listu św. Jakuba[12] oraz Ksiąg Machabejskich.

[1] Tamże, s. 213.
[2] Tamże.
[3] Tamże, s. 213.
[4] Tamże, s. 214.
[5] Tamże.
[6] Tamże, s. 180.
[7] Tamże, s. 183.
[8] Tamże.
[9] Książa świeccy powinni mieć wolny wybór, jeśli chodzi o małżeństwo – Tamże, s. 207.
[10] Tamże, s. 184−185.
[11] Tamże, s. 238.
[12] Tamże, s. 180.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz