Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 30 listopada 2017

Działalność związków wyznaniowych w przestrzeni spraw własnych. - cz.2.

SZKOLNICTWO
            Prawo obywateli do wolności sumienia i religii wyraża się również "w nauczaniu religii w szkołach publicznych, szkolnictwie wyznaniowym i innych formach działalności oświatowo-wychowawczej kościołów i innych związków wyznaniowych"[1]. W Polsce panuje fakultatywny system nauczania religii[2]. Polega to na tym, że udział w lekcjach religii w szkole publicznej według programu dostosowanego do wyznania (katolickiego, prawosławnego, muzułmańskiego lub innego) należy pisemnie zgłosić w formie oświadczenia - przez ucznia pełnoletniego lub jego rodziców - w przypadku braku pełnoletności ucznia[3]. Zwykle w szkole jest też etyka, jako przedmiot fakultatywny dla tych, którzy nie zgłoszą swej chęci udziału w lekcjach religii.[4] Fakultatywność, o której mowa, kończy się w momencie decyzji.
            Ważna jest również kwestia ilości uczniów uczęszczających na tego typu zajęcia. Szkoła ma obowiązek zorganizować lekcje religii w liczbie 2 godzin tygodniowo, jeśli w klasie jest minimum 7 uczniów danego wyznania (z oświadczeniami, że chcą brać udział w tych lekcjach). Jeżeli liczba chętnych uczniów w danej klasie jest mniejsza niż 7, ale są chętni w innej klasie, to można zorganizować lekcje międzyklasowe z religii, zajęcia w grupach międzyszkolnych lub katechezę w punkcie katechetycznym (ale dla minimum 3 uczniów).[5]
            Nauczanie religii jest oceniane i wpisane na świadectwie w miejscu: "religia/etyka". Stąd nie wykazuje ono, czy uczeń chodził na lekcje religii czy na etykę. Nie wskazuje też na rodzaj wyznania. Ocena z tego przedmiotu jest bezpośrednio po ocenie ze sprawowania. Co ważne, to fakt, że "ocena z religii nie jest wystawiana za praktyki religijne, lecz za wiadomości z tego przedmiotu"[6] . Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 lipca 2007 r. pozwala od roku szkolnego 2007/2008, aby ocena z religii lub etyki wliczała się do średniej ocen uczniów w szkołach publicznych (zob. Dz.U. Nr 130, poz. 906).

            Nauczyciele religii podlegają zarówno władzy kościelnej, jak i państwowej. Według Konkordatu nauczyciele muszą posiadać upoważnienie (missio canonica) od biskupa diecezjalnego (art. 12. ust 3). Warunkiem otrzymania takiego upoważnienia jest spełnienie wymogów dotyczących wykształcenia, osobistej postawy i postępowania oraz nauczania zgodnego z doktryną Kościoła. Katechetą może być zarówno osoba duchowna, jak i świecka, jeśli posiada odpowiednie kwalifikacje[7]. Upoważnienie ma charakter pisemnego skierowania nauczyciela religii katolickiej do danej placówki ze strony biskupa diecezjalnego Kościoła katolickiego lub właściwej władzy zwierzchniej innego kościoła i związku wyznaniowego do nauczania religii swoich wiernych[8]. W innych sprawach nauczyciele religii podlegają przepisom władzy państwowej[9]. Katecheci i nauczyciele etyki mają równe prawa, co nauczyciele innych przedmiotów[10] (z tym wyjątkiem, że nie mogą być wychowawcami klasy).
            Konkordat gwarantuje również katechizację dorosłych oraz nauczanie w duszpasterstwach akademickich (art. 15 ust. 5).
            Wolność wyznania daje prawo do praktyk religijnych osobom przebywającym w zakładach wychowawczych, opiekuńczych, na obozach i koloniach, w sanatoriach i  szpitalach[11] (zgodnie z życzeniem rodziców lub samych podopiecznych). Do praktyk religijnych zalicza się tu: odmawianie modlitwy, zawieszanie krzyża i innych symboli religijnych, czytanie lektury religijnej, udział w Eucharystii w niedziele i święta[12]. Ważny jest też obowiązek opiekunów, którzy winni zapewnić wychowankom opiekę podczas ich udziału w praktykach religijnych, np. podczas Mszy Świętej czy rekolekcji itp.
            Analogiczne gwarancje dotyczą zarówno wyznawców religii katolickiej, jak i osób z innych kościołów lub związków wyznaniowych.
            Ponadto państwo polskie gwarantuje Kościołowi katolickiemu prawo do "zakładania i prowadzenia placówek oświatowych i wychowawczych, statusu prawnego szkół prowadzonych przez instytucje kościelne, statusu nauczycieli i uczniów szkół katolickich, [a także] dotacji z budżetu państwa i organów samorządowych na rzecz tych szkół"[13]. Osobnym jest prawo do zakładania i prowadzenia przez Kościół własnych szkół wyższych o profilu wykraczającym poza nauki kościelne (własnych uniwersytetów i wydziałów[14]), a także prawo do statusu prawnego szkół wyższych[15] i dotacji państwowych na rzecz uczelni kościelnych[16]. Dochodzi tu uznawanie tytułów i stopni naukowych nadawanych przez kościelne szkoły wyższe. Gwarancje zakładania szkół posiadają oczywiście i inne kościoły oraz związki wyznaniowe[17].



[1] Tamże, s. 157.
[2] Drugim jest system obligatoryjny, który występował w okresie międzywojennym. Zobowiązywał on wszystkich uczniów do uczęszczania na lekcje religii, chyba że rodzice danego dziecka złożyli w tej sprawie negatywne pisemne oświadczenie.
[3] "Art. 95 par. 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego zobowiązuje dziecko pozostające pod władzą rodzicielską do posłuszeństwa wobec rodziców" (J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, s. 159), którzy ponoszą za nie odpowiedzialność, przy uwzględnieniu prawa dziecka do godności i podmiotowości, a więc i wysłuchania jego przekonań religijnych (zob. ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; Konkordat art. 12 ust. 1).
[4] Gwarancje nauczania religii w szkołach publicznych zostały wpisane m.in. do Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. (art. 53 ust. 3 i 4), Konkordatu z 28 lipca 1993 r. (art. 12), ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego z 14 kwietnia 1989 r., rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobów nauczania religii w szkołach publicznych. Konstytucyjne gwarancje nie obejmują uczniów takich związków wyznaniowych, które nie mają uregulowanej sytuacji prawnej. - Zob. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, s. 158.
[5] Według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. Nr 36, poz. 155 ze zm.). To rozporządzenia zobowiązuje również dyrekcję szkoły do zwolnienia uczniów z 3 kolejnych dni na czas odbywania rekolekcji wielkopostnych. Termin tych rekolekcji powinien być jednak jeden dla wszystkich wyznań w danej placówce oraz zgłoszony dyrektorowi z miesięcznym wyprzedzeniem (art. 10).
[6] J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, s. 160.
[7] Na temat kryteriów wykształcenia zob.: Dz.Urz. MEN Nr 4 poz. 20.
[8] Zob. par. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r.
[9] Zob. Konkordat art. 12 ust. 1.
[10] Np. według Karty Nauczyciela z 26 stycznia 1982 r. oraz ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty prawa te dotyczą: wynagrodzenia, świadczeń socjalnych, korzystania ze zniżek, udziału w radach pedagogicznych, prowadzenia dziennika szkolnego, wpisywania ocen z religii na świadectwie.
[11] Zob. art. 23 Konkordatu, art. 30 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego z 17 maja 1989 r., zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 lipca 1992 r. (M.P. Nr 25, poz. 181).
[12] Zob. art. 13 Konkordatu.
[13] J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, s. 168. Zob. też: Konkordat art. 14 ust. 2. Gwarancje dla innych szkół wyznaniowych zawarte są m.in. w ustawie z 17 maja 1989 r. o gwarancji wolności sumienia i wyznania (art. 21 ust. 1-2).
[14] Zob. Konkordat art. 15 ust. 1.
[15] Zob. Konkordat art. 15 ust. 2.
[16] Zob. Konkordat art. 15 ust. 3.
[17] Zob. ustawę o gwarancjach wolności sumienia i wyznania z 17 maja 1989 r. (art. 22 ust. 3 i 5).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz