W (…)
czasie, gdy znowu zebrał się wielki tłum i nie mieli co jeść, przywołał uczniów
i rzekł im: «Żal mi tego ludu. Przecież już trzy dni nie odstępują Mnie, a nie
mają co jeść. Lecz jeśli ich puszczę do domu głodnych, w drodze opadną z sił;
bo niektórzy z nich przybyli z daleka». Uczniowie odpowiedzieli: «Jak tu na
pustkowiu nakarmić ich chlebem?». Zapytał ich: «Ile macie chlebów?».
Odpowiedzieli: «Siedem». I kazał ludowi usiąść na ziemi. Wziął siedem chlebów,
odmówił modlitwę dziękczynną, połamał i dawał swoim uczniom, aby je rozdawali.
I rozdawali ludowi. Mieli też kilka rybek. Odmówił nad nimi modlitwę
uwielbienia i polecił je również rozdać. Najedli się do syta, a resztek, które
pozostały, zebrano siedem koszy. Było tam prawie cztery tysiące ludzi. Potem
ich odesłał, a sam usiadł z uczniami do łodzi i popłynął w okolice Dalmanuty (Mk 8,1−10).
Tak brzmi drugie opowiadanie o
rozmnożeniu chleba i nakarmieniu tłumów zgromadzonych wokół Jezusa (znak zaliczany
do cudów nad naturą). W powyższej perykopie znajduje się szereg symboli, na
które egzegeci zwracają uwagę:
1.
Miejsce:
Dalmanuta (Mk 8,10), wskazuje na teren pogański i dar łaski Bożej, który
dosięga każdego, w tym również niewierzących.
2.
Trzy
dni trwania ludu przy Jezusie (Mk 8,2) – to symbol zapowiadający przyszłe
zmartwychwstanie.
3.
Głód
ludu (Mk 8,2−3) – to, prócz znaczenia fizycznego głodu, symbol głodu nauki
Jezusa (tzw. głód mesjański).
4.
Siedem
chlebów (Mk 8,5) – symboliczna cyfra łączona z pełnią i uniwersalizmem, a także
z 7 przykazaniami dla Noego od Boga, jak również z wszystkimi ludźmi żyjącymi
na ziemi.
5.
Modlitwa
dziękczynna Jezusa (Mk 8,6) – nawiązuje do zwyczajów pogańskich (bowiem na terenach
Izraela było praktykowane błogosławienie Boga).
6.
Cztery
tysiące nakarmionych (Mk 8,9) – symbolizują cztery strony świata (wszystkich
ludzi).[1]
Całe zdarzenie
po raz kolejny ukazuje Bożą Opatrzność, łaskę i miłosierdzie, które obejmują
cały świat ludzi. Jezus jest krzewicielem miłości Ojca.
Ciąg słów: wziął,
dzięki uczynił, połamał i dawał (Mk 8,6) jest tożsamy z konstrukcją wypowiadanych
słów Jezusa przy ustanowieniu Eucharystii (zob. Mk 14,22n). Tym samym w
opowiadaniu ewangelicznym można odnaleźć symbolikę i zapowiedź karmienia ludu
chlebem eucharystycznym.
[1]
Zob. ks. prof. Mariusz Rosik „Rozmnożenie chleba” [w:] http://www.youtube.com/watch?v=CyEBwwP_LeE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz