Łączna liczba wyświetleń

sobota, 3 maja 2014

Poglądy św. Tomasza z Akwinu - cz.3.



Słynne 5 dróg ("dowodów") na istnienie Boga, to wizytówka teologa z Akwinu. Jednocześnie myśliciel wyrażał tezę, że człowiek nie jest zdolny poznać istoty Boga, (…), że do Boga nie można stosować pojęć, które człowiek tworzy na podstawie poznania otaczającej go rzeczywistości, ponieważ Bóg jest innego rodzaju rzeczywistością, wymykającą się ludzkiej aparaturze pojęciowej, która jest zdolna tylko do poznawania świata cielesnego. (…). Jednakże znaczną część wiedzy na temat Boga i świata człowiek może nabyć dzięki objawieniu (…), istnieją [bowiem] tezy które można poznać zarówno światłem rozumu przyrodzonego, jak i nadprzyrodzonego (s. 70−72). Zaznaczył, że wiedza i objawienie nie są antagonistyczne, faktycznie są komplementarne, tak że objawienie dopełnia wiedzę, którą człowiek zdolny jest uzyskać światłem przyrodzonym (s. 73). Ważne jest również jego przekonanie, że wiara działa przez wiedzę, ponieważ nierzadko zdarza się, że objawienie niektórych prawd czasowo poprzedza ich odkrycie rozumem, przez co inspiracja wiarą ułatwia poznanie rozumowe, wskazuje mu właściwy kierunek poszukiwań. W związku z tym nagminnie w tekstach Tomaszowych wnioskowania rozumowe są wspierane przez cytaty biblijne, a prawdom wiary towarzyszą dowody filozoficzne (s. 73−74). Bardzo ciekawe jest ujęcie Michała Olszewskiego w jego monografii o św. Tomaszu, który napisał, że Objawienie – przede wszystkim (...) to zawarte w Biblii – w tej wersji, w jakiej faktycznie się dokonało, ma charakter nieuporządkowany, jest momentami niejasne, odkrycie jego właściwego sensu jest zadaniem trudnym, w którym człowiekowi mogą pomóc narzędzia wypracowane w nauce (s. 74). Stąd w XIII wieku dodano do hermeneutyki biblijnej kolejny etap opracowania wiary, mianowicie teologię uprawianą jako naukę (s. 74).       
Fundamentem etyki Tomaszowej jest twierdzenie, że wszystkie władze pożądawcze są zdeterminowane do dążenia do własnych przedmiotów, dotyczy to również woli, która chce dobra i to chce go w sposób konieczny, tzn. taki, że nie może go nie chcieć (s. 76). Wola jednak nie jest poddana zniewalającemu przymusowi, ponieważ dobro najwyższe, czyli Bóg – jest celem ostatecznym woli i działań człowieka, natomiast wola nie chce w sposób równie konieczny innych, niższych dóbr, skutkiem czego człowiek może między nimi wybierać (s. 76).
Tomaszowy, idealny model działania przedstawia się następująco:        
W czynach człowieka, których jest on przyczyną i za które odpowiada moralnie pierwszym elementem działania jest zamiar jako cel, który człowiek chce osiągnąć. Cel ukazuje się woli ludzkiej przez rozum. By zrealizować zamiar człowiek ma do wyboru wiele dróg i różne środki. Ich dobór dokonuje się w drugiej fazie aktywności, czyli w namyśle. Strategie osiągnięcia celu zostają zaakceptowane przez wolę w przyzwoleniu. Ostatnim etapem czynu człowieka jest dokonanie przez niego wyboru jednego z możliwych sposobów osiągnięcia zamierzonego celu. Wybór kończy działanie, jest aktem woli par excellence (s. 77).
Za Arystotelesem św. Tomasz wymienia trzy główne cnoty intelektualne:
a)     synderezę (znajomość pierwszych zasad praktycznych, czyli tezy, że należy dążyć do dobra, a unikać zła),
b)     sumienie (zdolność do interpretacji reguł prawnych w odniesieniu do konkretnych sytuacji życiowych)
c)     roztropność (jako umiejętność dostosowanie środków do celu).
Wśród cnót praktycznych wymienia: umiarkowanie, męstwo i sprawiedliwość. Wśród cnót kardynalnych wymienia praktyczne oraz roztropność.
Cnoty teologiczne: wiara, nadzieja i miłość stanowią pierwszy etap całego życia nadprzyrodzonego, czyli zjednoczenia z Bogiem (s. 82), które człowiek może zacząć budować w sobie już w życiu ziemskim, będąc otwartym na łaskę Bożą.
Nadrzędnym prawem jest prawo wieczne, czyli wyznaczone przez Boga reguły relacji miedzy wszystkimi rzeczami. Uszczegółowieniem tych reguł na potrzeby świata ludzkiego jest prawo naturalne z jego pierwszą zasadą: unikaj złego, dąż do dobra (s. 79).
Bóg Tomasza – będący zasadą sprawczą rzeczywistości – jest także jej celem, a człowiek jest tym stworzeniem, które przekreśla dzięki łasce i własnym wysiłkom skutki upadku i wraca do Boga poznając Go rozumem i łącząc się z Nim w miłości za sprawą woli. W ten sposób dokonuje się powrót stworzenia do Stwórcy (s. 82).


[tekst napisany na podstawie: Mikołaj Olszewski, Tomasz z Akwinu, Wyd. WAM, Kraków 2003]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz