Łączna liczba wyświetleń

środa, 24 lutego 2016

Teologia moralna szczegółowa - cz.5.



1.      Przykazanie III Dekalogu: teksty i interpretacja

Występuje w:
a)      Starym Testamencie: Pamiętaj o dniu szabatu (Wj); Będziesz zważał na szabat (Pwt).
b)     Nowym Testamencie: pojednać się z bratem, zanim przyjdzie się złożyć swój dar Bogu przed ołtarzem.
Wersja katechetyczna: Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.
Interpretacja:
·        Szabat:
- dniem dziękczynienia za dzieło stworzenia,
- treścią: wspomnienie i aktualizacja zbawczych dzieł Boga z przeszłości (zwłaszcza wyjścia z Egiptu i wyzwolenia, czyli Paschy), więc szabat: znak wyzwolenia z niewoli + dar Przymierza,
- istota święta: odpoczynek,
- szabat (obok obrzezania i małżeństw endogenicznych) – znak Bożego Przymierza i przynależności do Boga.
·        „Pamiętaj”:
- wypełniaj (Wj), zachowuj (Pwt) = ucz zachowywać Dzień Jahwe.
·        Uświęcać dzień święty = zachowywać duchowy i fizyczny kontakt ze świętym Bogiem i z tym, co święte.
·        Jezus:
- zachowywał szabat,
- na tle sposobu świętowania doszło między Jezusem a faryzeuszami do konfliktu,
- obrona: Syn Człowieczy jest Panem szabatu (miłość bliźniego nad szabatem).
·        Niedziela „dniem Pańskim”:
- pod koniec I wieku pierwsze gminy chrześcijańskie świętowały pierwszy dzień tygodnia,
- w niedzielę: Jezus Zmartwychwstał + zesłanie Ducha Świętego (Pięćdziesiątnica) i narodzenie Kościoła,
- na spotkaniach: czytanie Pism świętych, nauczanie apostolskie, „łamanie chleba”,
- 306 r. synod hiszpański w Elwirze wprowadza obowiązek udziału w uczcie eucharystycznej w Dniu Pańskim.

2.      Sakralny charakter niedzieli.

A)   Eucharystia niedzielna:
a)     Wspólnotowo-moralny wymiar Eucharystii.
Świętowania nie można oddzielić od Eucharystii. Niedziela jest najstarszym i pierwszym dniem świątecznym, który powinien być dniem chwały dla Boga, dniem radości i odpoczynku od pracy. Św. Jan Chryzostom pisał, że w tym wymiarze jedność serc rozwija więź miłości, a wszystko scala modlitwa kapłanów.
b)     Obowiązek uczestnictwa we Mszy św.
Mamy 7 świąt obowiązkowych (prócz niedziel):
(1)  Wielkanoc (wypada zawsze w niedzielę)
(2)  Narodzenie Pańskie (25 XII)
(3)  Objawienie Pańskie (6 I)
(4)  Boże Ciało
(5)  Świętej Bożej Rodzicielki (1 I)
(6)  Wniebowzięcie NMP (15 VIII)
(7)  Wszystkich Świętych (1 XI).

Nakaz uczestniczenia we Mszy niedzielnej według KPK: w obrządku katolickim, bądź w sam dzień święty, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego.
Obrządek katolicki – łaciński i wszystkie obrządki Kościołów wschodnich.
Wieczorem dnia poprzedzającego – tj. z formułą mszy niedzielnej.
Argumenty za uczestnictwem:
- Krzyżowa Ofiara Chrystusa,
- wpływ na życie moralne człowieka, jego powołanie i uświęcenie,
- „łamanie chleba” (komunia z Bogiem i ludźmi).
Kto i jak ma uczestniczyć:
- chrześcijanin od 7 roku życia,
- obecność osobista,
- ideałem przystąpienie do Komunii św. (chorzy – komunia duchowa);  

Zwolnieni m.in.:
- chorzy, opiekunowie chorych, pełniący obowiązki służby społecznej, kobiety w ciąży, po porodzie, wdowy.

B)    Powstrzymanie się od pracy (odpoczynek świąteczny)
·        Na początku nie akcentowano odpoczynku niedzielnego, bo chrześcijanie żyli m.in. pod panowaniem imperium rzymskiego.
Chrześcijanie (niektórzy) byli niewolnikami.
·        Nie chciano przenieść rygoryzmu skrupulatnego Żydów do chrześcijaństwa. Niedziela to nie szabat przeniesiony na dzień później.
·        Niedziela to czas na koncentrację na życiu duchowym. Wolność od pracy – elementem drugorzędnym. Środek do uświęcenia imienia Bożego i uświęcenia człowieka.
·        Cesarz Konstantyn ogłosił niedzielę urzędowym dniem odpoczynku dla całego społeczeństwa.
·        Dyspensa od pracy:
- nagła potrzeba pracy (np. prania),
- człowiek ubogi może uzupełnić swój zarobek pracą świąteczną.

C)    Radość
Niedziela była zawsze przeżywana w duchu chrześcijańskiej radości. Tradycja przekazała, aby w tym dniu nie klękać (bo to znak pokuty i smutku).

3.       Grzechy przeciw sakralności dnia świętego:

a)     świadome i dobrowolne nie przyjście na Mszę św.,
b)     praca w dni świąteczne,
c)     smutek.[1]

[1] Na podstawie skryptu ks. dr Adama Perza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz