Łączna liczba wyświetleń

piątek, 19 lipca 2013

Naturalne prawo moralne



Dusza ludzka pozwala otworzyć się na wiarę i nawiązać relację z Bogiem. Wolna wola i rozum osoby pozwalają dokonywać samodzielnych wyborów. Każde działanie człowieka, jeśli jest świadome i wolne, jest działaniem moralnym.[1] Człowiek może naśladować Boga w dobroci i miłości, ponieważ Praźródłem i Prawzorem wszelkiego dobra jest (…) Bóg.[2] Rozpoznanie działania moralnie dobrego znajduje się m.in. w sumieniu człowieka, jego naturalnym prawie moralnym i godności. Naturalne prawo moralne właściwie nie jest prawem sformułowanym literalnie, ponieważ jest nim sama ludzka natura. Ta zaś [dziewicza] jest „obrazem i podobieństwem” Boga.[3]
Naturalne prawo moralne jest prawem wolności, dzięki któremu człowiek nie jest istotą sterowaną popędami w sposób przymuszający i konieczny, czyli deterministycznie (…). Ma możliwość określać swoją drogę w sposób wolny i odpowiedzialny. (…) Czyniąc człowieka rozumnym i wolnym, Bóg nie wezwał go do bezwzględnego poddania się Jego woli, ale uzdolnił do odpowiedzi i do odpowiedzialnego udziału w dążeniu do dobra (…).[4]
We wnętrzu duchowym człowieka istnieje świat, w którym dzięki wierze można rozpoznawać stan Prawdy Najwyższej i stan Dobra Najwyższego (ogółem: Wolę Bożą). Jedność z Bogiem wynika z jedności z Jego wolą, której głównym mianownikiem jest miłość na wzór Chrystusa. Syn Człowieczy ukazał bowiem najdoskonalej jak przejść przez życie zgodnie z wolą Bożą. Ukazał do jakiego heroizmu zdolny jest człowiek kochający. Bóg objawił się człowiekowi w Jezusie Chrystusie w sposób najbardziej ludzki, zmysłowy, pozostając jednocześnie transcendentnym. Nauczanie i działanie Jezusa Chrystusa, a zwłaszcza Jego Męka, Śmierć i Zmartwychwstanie dały pełne świadectwo o Nim jako Synu Bożym. Równocześnie objawiły Ojca, który tak bardzo umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne (J 3,16). Bóg w Synu oddał się człowiekowi poprzez najwyższą miłość (aż po Krzyż). Miłość Chrystusa oczyszcza ludzi z grzechów i przywraca do domu Ojca: Jam jest Pan, Bóg twój, który cię wyprowadził z ziemi egipskiej, z domu niewoli (Pwt 5,6). 
Każdy człowiek ma nieustanne zaproszenie do miłości na wzór Chrystusa z zapewnieniem Boga o Jego stałej opiece i Opatrzności: Nie lękaj się, bo cię wykupiłem, wezwałem cię po imieniu, tyś moim! Gdy pójdziesz przez wody, Ja będę z tobą, i gdy przez rzeki, nie zatopią ciebie. Gdy pójdziesz przez ogień, nie spalisz się, i nie strawi cię płomień. Albowiem Ja jestem Pan, twój Bóg, Święty Izraela, twój Zbawca (Iz 43,1−3).


[1] Normatywny wymiar życia chrześcijańskiego, oprac. ks. Seweryn Rosik [w:] Być chrześcijaninem. Teologia dla szkół średnich pod red. ks. M. Ruseckiego, Wyd. KUL, Lublin 2007, s. 331.
[2] Tamże.
[3] Tamże, s. 332.
[4] Tamże.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz