Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 16 czerwca 2013

Recepcja muzyki w języku malarstwa



          Nomenklatura zapożyczona z muzyki, a odnosząca się do koloru, początkowo występowała w kulturze weneckiej, w tekstach krytyków i historiografów malarstwa końca XVI wieku. Porównywano głównie czynność harmonicznego łączenia dźwięków u muzyków z zestawianiem barw przez malarzy.  
            Odkąd narodziło się zjawisko tzw. correspondance des arts, pojawiło się wiele aspektów przenikania słownictwa muzycznego do malarstwa (i na odwrót). Dzieje się tak dlatego, że język ma z natury rzeczy skłonność do posługiwania się metaforą, stosowania porównań, szukania analogii, skojarzeń, ponadto szereguje i dokonuje uogólnień.

Oto przykładowe sformułowania plastyczno-muzyczne w odniesieniu do muzyki:
-         kolorystyka brzmienia,
-         barwa dźwięku (chromofonia),
-         barwa głosu (instrumentu),
-         tęcza alikwotów,
-         linearność prowadzenia melodii,
-         plamy brzmieniowe instrumentów,
-         jasne i ciemne dźwięki,
-         rysunek linii melodycznej,
-         kreska wokalna (instrumentalna),
-         plastyczność i modelowanie linii melodycznej,
-         malowanie frazy muzycznej,
-         szkic interpretacji muzycznej,
-         paleta emocji wykonania symfonicznego,
-         kontrasty barwne w utworze muzycznym,
-         portret muzyczny.

Oto przykładowe sformułowania muzyczno-plastyczne w odniesieniu do malarstwa:
-         akcent barwny,
-         gama (skala) barw,
-         dominanta w obrazie,
-         rytm kreski,
-         dynamika kolorów,
-         harmonia kompozycji obrazu, formy,
-         harmoniczny zestaw barw,
-         tonacja dzieła plastycznego,
-         muzyka obrazu,
-         arabeska rysunku,
-         akord barwny,
-         konsonans kolorystyczny,
-         dysonans barw,
-         modulacja barw,
-         gra światła i barw.

Przy łączeniu plastyki z muzyką nasuwa się szereg cech analogicznych i równoległych, wyznaczających porównywalne „ścieżki twórcze”. Oto przykładowe paralele słowne odnoszące się do dzieła plastycznego i muzycznego:
-         harmonia barw – harmonia dźwięków
-         faktura obrazu – faktura homofoniczna (polifoniczna) dzieła muzycznego
-         konstrukcja przestrzenna – konstrukcja utworu muzycznego (kompozycja)
-         układ, zakomponowanie obrazu – układ rytmiczny kompozycji muzycznej
-         temperatura obrazu – temperatura koncertu
-         dialog elementów kompozycji obrazu – dialog muzyczny instrumentów (głosów)
-         liryzm dzieła sztuki – liryzm i śpiewność fraz muzycznych
-         wirtuozeria techniki malarskiej – wirtuozeria prowadzenia linii melodycznej
-         wyraz artystyczny obrazu – wyraz artystyczny wykonania muzycznego
-         nastrój obrazu – nastrój dzieła muzycznego
-         forma klasyczna obrazu – forma klasyczna utworu muzycznego
-         miękka kreska – miękka fraza muzyczna
-         dopełniający kolor – dopełniający głos (kontrapunkt)
-         ciepły kolor – ciepłe brzmienie głosu (instrumentu)
-         amplituda kolorystyczna – amplituda (skala) głosu
-         skala struktur walorowych – skala utworu muzycznego
-         mocny, intensywny kolor – mocne brzmienie (forte)
-         ostry kolor – ostry dźwięk (sforzato)
-         cisza obrazu – cisza w muzyce (pauza)
-         kontrast barw – kontrast dynamiczny
-         tempo rysowania – tempo wykonania utworu (agogika)
-         pastelowa technika – pastelowa dynamika dzieła muzycznego

We współczesnym języku edukacyjnym przenikanie słownictwa różnych dziedzin artystycznych jest zjawiskiem naturalnym. Oto przykładowa, subiektywna konfrontacja w odniesieniu do czynności związanych z pracą nad obrazem i utworem muzycznym:


OBRAZ
UTWÓR MUZYCZNY
1.      Studium martwej natury
2.      Wykonanie rysunku
3.      Szkicowanie
4.      Stworzenie układu kompozycji
5.      Wybór narzędzi
6.      Dobór kolorów
7.      Malowanie pociągłą kreską
8.      Zastosowanie puentylizmu
9.      Wybór techniki malarskiej
10. Oddanie waloru kolorów
11. Stosowanie laserunku
12. Użycie środków plastycznych
13. Dokonanie korekty szczegółów
14. Podpisanie obrazu
1.      Analiza formalna dzieła muz.
2.      Poznanie linii melodycznej
3.      Czytanie à vista
4.      Odczytanie notacji utworu
5.      Dokonanie orkiestracji
6.      Ćwiczenie techniczne (np. gam)
7.      Realizowanie artykulacji legato
8.      Gra staccato
9.      Użycie środków wyrazowych
10. Zastosowanie skali dynamiki
11. Filowanie linii melodycznej
12. Interpretowanie utworu
13. Doskonalenie niuansów impostacji
14. Twórcze wykonanie utworu


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz