Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 15 czerwca 2014

"Letnie noce" Hectora Berlioza - cz.6.


Chcąc wnikliwie zbadać pieśni Hectora Berlioza z cyklu Les nuits d’été op. 7 warto przyjrzeć się wersji orkiestrowej dzieła, która pod względem estetycznym jest o wiele bogatsza, niż fortepianowa.
            W skład zespołu orkiestrowego wchodzą następujące instrumenty: 2 flety, obój, 2 klarnety, 2 fagoty, harfa, 2 rogi i kwintet smyczkowy.
            Główne wyróżniki instrumentacji, to:
1.      Selektywne wykorzystanie orkiestry w celu uzyskania intymnego, subtelnego brzmienia, aby precyzyjnie podkreślić klimat poematów Théophile’a Gautiera. Pełne tutti orkiestry występuje zaledwie trzykrotnie w ciągu całego cyklu, dla podkreślenia wyrazu dramaturgicznego fragmentów kulminacyjnych pieśni (w Le spectre de la rose, Sur les lagunes oraz finałowej L’île inconnue).
2.      Operowanie niezwykle wyszukanymi zestawieniami barwnymi i strukturami fakturalnymi, aby zróżnicować pod względem treści i nastroju poszczególne części zbioru, stanowiące sekwencje romantycznej miłości: od radosnego oczekiwania i wiary w czystą miłość, poprzez tragiczne rozstanie spowodowane śmiercią, do marzenia o ponownym spotkaniu w innym świecie, w krainie wiecznej szczęśliwości.
3.      Swoboda instrumentacji (zdecydowanie większa niż w wersji fortepianowej), przejawiająca się, m. in. poprzez wyjątkową ścisłość, niezwykłą koncentrację i głębię wyrazu, powagę ekspresji lirycznej oraz wewnętrzną spójność przebiegu muzycznego z przekazem słowa na przestrzeni całego cyklu. Kompozytor doskonale wydobył z poematów Gautiera ich poetyckość, emocje oraz dyskretną zmysłowość. Jednocześnie uniknął niebezpieczeństwa stworzenia karykatury przesadnego melodramatu.
           
            Główne wyróżniki formy w odniesieniu do cyklu Les nuits d’été op. 7 Hectora Berlioza, to:
1.      Urozmaicenie dzieła różnymi formami opracowania muzycznego kolejnych pieśni, tj. forma zwrotkowa w Villanelli (AA1A2) i Absence (wraz z refrenem: ABAB1A), forma ewolucyjna w Le spectre de la rose (ABC), lament w Sur les lagunes (ABC), nokturn w Au cimetière (ABA1) oraz barkarola w formie quasi ronda w L’île inconnue [ABACX(X=A1+D+A2)].
2.      Układ cyklu ukształtowany w postaci impresjonistycznej suity, w której, obok programowych określeń poszczególnych części dzieła, występują gatunki o charakterze tanecznym w formie stylizowanych tańców (z dominacją metrum trójdzielnego).
3.      Przewaga tonacji durowych nad molowymi (w stosunku 5:1; molowa tylko trzecia, centralna pieśń cyklu: Sur les lagunes. Lamento) oraz krzyżykowych nad bemolowymi (w stosunku 4:2).
4.      Autocytat (idée fixe - motyw ukochanej) z Symfonii fantastycznej – w pieśni nr 5 (Na cmentarzu. Światło księżyca), w taktach: 76 - 79.

            Do jakiego stopnia Berlioz utożsamiał się z poezją Gautiera pozostanie tajemnicą, bowiem w jego Pamiętnikach nie ma wzmianki o omawianym tu cyklu. Ukończenie dzieła w roku 1856 wskazuje na głębokie zrozumienie tematyki miłości i śmierci przez kompozytora, który mając w tym czasie 53 lata pochował już własnych rodziców oraz swą pierwszą żonę Henriettę. Rozumiał zatem doskonale, co czuje człowiek po stracie bliskich mu osób.
             W muzyce Letnich nocy uderza kontemplacyjny wymiar ujęcia poematów Gautiera. Kompozytor, lubujący się w potężnym brzmieniu dużej orkiestry symfonicznej, w tym przypadku świadomie wybrał subtelne środki muzyczne kameralnego zespołu instrumentalnego. Tym zaskakuje i zarazem zachwyca, bowiem daje dowód swemu nieprzeciętnemu zmysłowi intuicji dźwiękowej, dzięki czemu odbiorca jego muzyki może doświadczyć niezwykle głębokich przeżyć artystycznych. Operując pastelowym brzmieniem i wysublimowanym kolorytem poszczególnych zestawów instrumentów, nadał symboliczny wymiar poematom.   
            Niestety za życia kompozytor nie doczekał koncertowego wykonania Les nuits d’été w całości. W wersji orkiestrowej usłyszał tylko Absence Le spectre de la rose.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz