Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 23 grudnia 2012

Z cyklu: Arcydzieła - cz.2. - L.da Vinci "Madonna Benois"








Renesansowe dzieło Leonarda da Vinci (1452−1519): Madonna Benois[1] to obraz o tematyce religijnej, który powstał w latach 1478−1480. Zostało więc rozpoczęte, gdy artysta miał zaledwie 26 lat. Fakt ten nie przeszkodził jednak malarzowi w przekazaniu w nim w całości własnego stylu. Przy realizacji dzieła młody Leonardo zastosował laserunek[2] oraz technikę sfumato[3].

Ujęcie tematu zaskakuje spontanicznością, świeżością, realnością, naturalnością, dynamiką i żywotnością przedstawionych postaci: Maryi i Dzieciątka. Matka Jezusa jest ukazana jako bardzo młoda, niezwykle radosna, skromna dziewczyna, która bawi się ze swoim Synkiem. Ubrana jest w niebieską suknię symbolizującą duchowość, transcendencję, nieśmiertelność, spokój i misterium nieba. Chłopczyk natomiast jest nagi. Jego twarz wyraża wielką uwagę i skupienie charakterystyczne dla niemowląt poznających i odkrywających jakąś nową dla siebie rzecz. Scena jaką obserwujemy jest zarówno prosta, zwyczajna, jak i dynamiczna. W przypadku omawianego dzieła Jezus, siedząc na kolanach mamy, całkowicie skupia się i obserwuje kwiat passiflory[4] (o czterech krzyżujących się płatkach), który trzyma Maryja. Roślina symbolizuje Ukrzyżowanie. Relacja matki i dziecka została uchwycona w kompozycji malarskiej poprzez bliskości dłoni obu Postaci.
Obraz Madonna Benois Leonarda da Vinci jest bardzo realistyczny. Emanuje ciepłem, miłością i poczuciem bezpieczeństwa. Malarz dokonał dzięki niemu epokowego kroku naprzód w dziedzinie malarstwa podejmując się szczegółowej analizy uczuć i zachowania Maryi i Dzieciątka. Jego sposób przedstawienia sceny jest całkowicie nowy i odbiegający od panującego wówczas surowego schematu w ukazywaniu tych dwu Postaci. Madonna została zobrazowana w sposób naturalny i bardzo ludzki. Artysta wyraził więc prawdę i swoje przekonanie, że Maryja była niezwykle bliska człowiekowi. Podobnie i Jezus. W Dzieciątku malarz ukazał piękno i głębię misterium bycia Synem Człowieczym. Leonardo da Vinci oddał zatem rzecz niebywałą: podniosły, religijny temat zobrazował bazując na naturalności i spontaniczności zachowania matki i jej dziecka. Tym samym przekazał prawdę, że wiara łączy się z codziennością. W takim ujęciu tematu zaprasza do odnalezienia piękna i głębi wyrazu. Dokonana przez artystę analiza psychologiczna Bohaterów obrazu stoi więc na pierwszym miejscu w perfekcyjnym malarstwie genialnego Leonarda da Vinci. Dodać jednocześnie należy i aspekt kolorystyczny dzieła. Otóż obie Postaci „emanują” ciepłym, Bożym światłem, „promieniując” wzajemną miłością i dobrem. Ich blask kontrastuje z ciemnym tłem pomieszczenia, w którym się znajdują. Jedynie z prawej strony widzimy jasność okna, dzięki czemu przedstawiona scena posiada dodatkowe światło wzbogacające kompozycję. Okno to symbol otwarcia na Bożą miłość. Światło z okna wskazuje zaś na Boga-Ojca czuwającego nad Świętą Rodziną.  


[1] Tytuł obrazu nawiązuje do nazwiska jego ostatniej prywatnej właścicielki: pani Benois – Rosjanki, żony francuskiego malarza Aleksandra Benois, działającego w Sankt Petersburgu. Funkcjonuje też inny tytuł dzieła: Madonna z kwiatem – wg Wielka kolekcja sławnych malarzy. Leonardo da Vinci. 1452-1519, Wyd. Oxford Educational, Poznań 2006, s. 31.
[2] Laserunek – przeźroczysta lub półprzeźroczysta warstwa farby zmieniająca ton lub barwę niższych warstw obrazu, zwłaszcza olejnego; nakładanie cienkiej warstwy farby olejnej na poprzednią podmalówkę poszczególnych partii obrazu; efekt bardzo subtelnej gry przeświecających kolorów – zob. H. Hohensee-Ciszewska, ABC wiedzy o plastyce, WSiP, Warszawa 1991, s. 48.
[3] Sfumato – w malarstwie olejnym łagodne przejście z partii ciemnych do jasnych, którego mglistość daje miękki efekt kolorystyczny; cień modelujący bryłę w malarstwie przedstawiającym, tak zwiewny jak dym - H. Hohensee-Ciszewska, ABC…, s. 82.
[4] Passiflora należy do gatunku męczennicy. Jest kwiatem tropikalnych pnączy z Ameryki podzwrotnikowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz