Przyprowadzenie Jezusa przed Piłata[1]
było spowodowane faktem, że Wysoka Rada nie miała prawa wykonać wyroku śmierci
na oskarżonym. Oddali więc w ręce prokuratora (poganina) los Jezusa.
Przestępstwem,
które podlegało każe śmierci, było roszczenie sobie godności królewskiej.[2] Godziło
ono bowiem w autorytet cesarza. Karą za tego rodzaju przestępstwo było ukrzyżowanie. Na pytanie Piłata: Czy ty jesteś królem Żydów? (Mk 15,2) Jezus odpowiedział: Ty tak mówisz (Mk 15,2). W dalszej, bardzo krótkiej części
opisu pochodzącego z Ewangelii wg św. Marka, Nauczyciel z Nazaretu milczy, aż
do momentu przybicia Go do krzyża… Dla
oskarżycieli jest to być może oznaką bezradności i rezygnacji z Jego strony. (…)
[Jednak On dopiero] na krzyżu ukaże w pełni swoją Boską i królewską godność[3] – Jezus-Człowiek stanie się
Chrystusem-Bogiem.
[1] Piąty
namiestnik (prokurator) prowincji rzymskiej, obejmującej Judeę, Samarię i
Idumeę.
[2] Przypis dolny [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu.
Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Świętego
Pawła, Wrocław
2008, Wyd. Św. Paweł, s. 2247.
[3] Tamże, s. 2323.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz