Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 15 października 2012

Drugie rozmnożenie chleba



W (…) czasie, gdy znowu zebrał się wielki tłum i nie mieli co jeść, przywołał uczniów i rzekł im: «Żal mi tego ludu. Przecież już trzy dni nie odstępują Mnie, a nie mają co jeść. Lecz jeśli ich puszczę do domu głodnych, w drodze opadną z sił; bo niektórzy z nich przybyli z daleka». Uczniowie odpowiedzieli: «Jak tu na pustkowiu nakarmić ich chlebem?». Zapytał ich: «Ile macie chlebów?». Odpowiedzieli: «Siedem». I kazał ludowi usiąść na ziemi. Wziął siedem chlebów, odmówił modlitwę dziękczynną, połamał i dawał swoim uczniom, aby je rozdawali. I rozdawali ludowi. Mieli też kilka rybek. Odmówił nad nimi modlitwę uwielbienia i polecił je również rozdać. Najedli się do syta, a resztek, które pozostały, zebrano siedem koszy. Było tam prawie cztery tysiące ludzi. Potem ich odesłał, a sam usiadł z uczniami do łodzi i popłynął w okolice Dalmanuty (Mk 8,1−10).
Tak brzmi drugie opowiadanie o rozmnożeniu chleba i nakarmieniu tłumów zgromadzonych wokół Jezusa (znak zaliczany do cudów nad naturą). W powyższej perykopie znajduje się szereg symboli, na które egzegeci zwracają uwagę:
1.     Miejsce: Dalmanuta (Mk 8,10), wskazuje na teren pogański i dar łaski Bożej, który dosięga każdego, w tym również niewierzących.
2.     Trzy dni trwania ludu przy Jezusie (Mk 8,2) – to symbol zapowiadający przyszłe zmartwychwstanie.
3.     Głód ludu (Mk 8,2−3) – to, prócz znaczenia fizycznego głodu, symbol głodu nauki Jezusa (tzw. głód mesjański).
4.     Siedem chlebów (Mk 8,5) – symboliczna cyfra łączona z pełnią i uniwersalizmem, a także z 7 przykazaniami dla Noego od Boga, jak również z wszystkimi ludźmi żyjącymi na ziemi.
5.     Modlitwa dziękczynna Jezusa (Mk 8,6) – nawiązuje do zwyczajów pogańskich (bowiem na terenach Izraela było praktykowane błogosławienie Boga).
6.     Cztery tysiące nakarmionych (Mk 8,9) – symbolizują cztery strony świata (wszystkich ludzi).[1]

Całe zdarzenie po raz kolejny ukazuje Bożą Opatrzność, łaskę i miłosierdzie, które obejmują cały świat ludzi. Jezus jest krzewicielem miłości Ojca.

Ciąg słów: wziął, dzięki uczynił, połamał i dawał (Mk 8,6) jest tożsamy z konstrukcją wypowiadanych słów Jezusa przy ustanowieniu Eucharystii (zob. Mk 14,22n). Tym samym w opowiadaniu ewangelicznym można odnaleźć symbolikę i zapowiedź karmienia ludu chlebem eucharystycznym.

[1] Zob. ks. prof. Mariusz Rosik „Rozmnożenie chleba” [w:] http://www.youtube.com/watch?v=CyEBwwP_LeE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz