Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 1 października 2012

Uzdrowienie dwóch kobiet



Po powrocie z Dekapolu, Jezus doświadczył spotkania z dwoma kobietami.
Pierwszą była pełna wiary nieznajoma niewiasta, cierpiąca od 12 lat na upływ krwi. Według prawa była więc „nieczysta” (zob. Kpł 15,19−30), przez co nie mogła uczestniczyć w obrzędach religijnych.
Drugą kobietą była 12 letnia córka Jaira, pełniącego funkcję przełożonego synagogi (Mk 5,42.22). Dziewczynka nie mogła przyjść do Jezusa, ponieważ była bliska śmierci. Gdy więc jej ojciec usłyszał o przybyciu Nauczyciela z Nazaretu, z pośpiechem udał się do Niego pełen wiary, że Jezus uzdrowi jego jedyne dziecko. Zobaczywszy Jezusa, okazał Mu wielki szacunek i zaufanie, wyznając jak bardzo kocha swą córkę i cierpi z powodu jej agonii: Moja córeczka jest umierająca. Przyjdź i połóż na nią ręce, aby wyzdrowiała i żyła (Mk 5,23). Nauczyciel, poruszony jego bólem i troską, udał się z nim w kierunku domu, w którym leżała dziewczynka. Równocześnie wielki tłum podążał za Nim, napierając na Niego ze wszystkich stron (Mk 5,24).
W drodze do mieszkania Jaira zatrzymało Jezusa zdarzenie z przewlekle chorą kobietą, która dotknęła się Jego płaszcza. W odróżnieniu od przełożonego synagogi, była ona niemal bez grosza, wydawszy wszystkie swe oszczędności na lekarzy (Mk 5,26). Miała jednak w sercu wyjątkowy skarb − wielką nadzieję, że pomoże jej Jezus Chrystus. Wierzyła, że On, jako Syn Boga, ulży jej w cierpieniu. Wierzyła, że wystarczy już sam dotyk Jego ubrania, aby była uzdrowiona (Mk 5,28). Tak też się stało.
Jezus zaraz zareagował, kiedy wewnętrznie odczuł dynamiczne poruszenie (wg opisu ewangelicznego: moc wyszła od Niego – Mk 5,30; por. Łk 8,46). To spowodowało, że zatrzymał się i zapytał: Kto dotknął mojego płaszcza? (Mk 5,30). Wówczas uzdrowiona wyszła z cienia, publicznie ujawniając swój wizerunek i uczynek (Mk 5,30−33). Kobieta, pokonując po raz kolejny lęk, klęcząc wyznała całą prawdę (Mk 5,33). Po jej słowach Jezus wywyższył niewiastę, chwaląc ją za odwagę i wiarę. Jednocześnie skierował ku niej słowa pełne Bożej miłości: Córko, twoja wiara cię uzdrowiła, idź w pokoju i bądź wolna od twojej dolegliwości (Mk 5,34). Tym samym ukazał, że ten rodzaj dotyku, jakiego doświadczył w spotkaniu z cierpiącą na krwotok, był dobry, ponieważ stanowił czysty akt wiary, nadziei i miłości.
W drodze do chorej córki Jaira, Jezus podkreślił rolę wiary i znaczenie dotyku, przez który człowiek nie staje się nieczysty, ale uzyskuje zdrowie i jedność z Bogiem. W ten sposób Nauczyciel nie tylko uzdrowił chorą z jej wieloletniej dolegliwości, ale i oczyszczał umysł ludzi z nieracjonalnej mentalności (Mk 5,34; Łk 8,48), akcentując istotę miłości bliźniego: Postawa Jezusa miała na celu zmianę poglądów starożytnych na sposób traktowania chorych i przeciwstawienie się jednoznacznemu wiązaniu chorób z grzesznością człowieka. Jezus nie zajmował się sprawami higieny [tj. zewnętrzną czystością] (…)[1], zwracał natomiast szczególną uwagę na czystość myśli, pragnień i czynów (np. Mt 15,10−20; por. Mt 5,27nn).

Gdy tylko Jezus przybył do domu przełożonego synagogi, usłyszał zgiełk płaczek i fletnistów. Gwar był zbyteczny i wprowadzał atmosferę rozpaczy, dlatego przekazał, by przestano lamentować i hałasować, ponieważ dziewczynka śpi (Mk 5,39). Mimo, iż przed chwilą dokonał znaku uzdrowienia kobiety cierpiącej od 12 lat na krwotok, oni wyśmiewali się z Niego (Mk 5,40).
Do pokoju, w którym leżała „śpiąca” Jezus wszedł jedynie z rodzicami i swymi trzema uczniami: Piotrem, Jakubem i Janem (Mk 5,37.40). Właśnie tych siedem osób stało się świadkami dynamicznego Aktu działającego. Oto Jezus, zbliżywszy się do dziewczynki, z miłością ujął ją za rączkę i w ciszy zaniósł modlitwę do Ojca. Po chwili skierował słowa do leżącej: Talitha kum (Mk 5,41) i dziecko obudziło się ze śmierci klinicznej.
Wiara Jaira w Jezusa była równie głęboka, jak kobiety cierpiącej na krwotok.
Kiedy Jezus uczynił znak w domu przełożonego synagogi, przykazał im stanowczo, aby nikt się o tym nie dowiedział (Mk 5,43). 

Wielkie dzieła Boże można głosić postawą wiary, miłością, słowem i milczeniem.






[1] Przypis [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Wyd. Św. Paweł, Wrocław 2008, s. 231.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz