Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 4 lutego 2014

W kręgu kultury izraelskiej

Chrześcijaństwo powstało na fundamencie życia i działalności Jezusa Chrystusa, który urodził się w Palestynie za czasów cesarza Augusta i poniósł śmierć krzyżową w Jerozolimie za panowania cesarza Tyberiusza. Jezus wyrósł w narodzie żydowskim, w religii judaistycznej, która miała już swą wielowiekową historię (sięgającą czasów Abrahama). Pod względem religijnym można było zaobserwować w tym narodzie kilka stronnictw (ugrupowań). Ks. prof. Mariusz Rosik w książce „Judaizm u początków ery chrześcijańskiej”, napisał: Nie mają (…) racji ci, którzy twierdzą, że judaizm „był podzielony” na ugrupowania. Zdecydowana większość pobożnych Żydów nie była ani faryzeuszami, ani saduceuszami, ani nie należała do innych ugrupowań. Byli wyznawcami religii, którzy ulegali silniejszym lub słabszym wpływom, argumentacjom i poglądom głoszonym przez członków poszczególnych ugrupowań, nie znaczy to jednak, że całkowicie się z nimi utożsamiali (s. 140). Oto krótka notka o trzech z nich:
Faryzeusze – jedno z głównych stronnictw religijnych. Byli głównymi przeciwnikami Jezusa i Jego nauki. Nazywano ich „uczeni w Piśmie” (choć nie wszyscy znawcy Prawa byli faryzeuszami). Nie urodzili się kapłanami. Uważali, że zaskarbienie sobie szczęścia i miłości Boga jest możliwe przez skrupulatne przestrzeganie wszystkich przykazań dekalogu i przepisów Tory – Prawa Mojżeszowego (613). Faryzeusz był przewodniczącym synagogi (rabin). Stronnictwo faryzeuszy wierzyło w zmartwychwstanie ciał, życie pozagrobowe i nagrodę w życiu przyszłym.
Saduceusze byli przedstawicielami arystokratycznych rodów kapłańskich. Ugodowi wobec Rzymu (bardziej niż faryzeusze) nie cieszyli się takim zaufaniem wśród ludu, jak faryzeusze. Saduceusze uważali się za jedynych interpretatorów Prawa, lecz trzymali się tylko Prawa pisanego (z wykluczeniem tradycji ustnej). Odrzucali wiarę w zmartwychwstanie ciał i życie pozagrobowe. Stąd ich pytanie skierowane do Jezusa o to jak będzie wyglądało małżeństwo tej, która wciąż wdowiała i w swoim ziemskim życiu w sumie miała 7 mężów.
Wspólnota z Qumran (żyjąca na północno-zachodnim wybrzeżu Morza Martwego) została bliżej poznana odkąd w 1946 r. odkryto manuskrypty w grotach. Prawdopodobnie większość jej członków należała do esseńczyków. Qumrańczycy dążyli do odrodzenia religijnego w judaizmie palestyńskim. Stawiali sobie wysokie wymagania etyczne i duchowe. Czynili to poprzez skrupulatne przestrzeganie Tory i studium Biblii żyjąc na pustyni. Okres przygotowania do stanu mniszego trwał 3 lata. Mężczyźni, którzy chcieli założyć rodzinę, mogli to uczynić tylko jednorazowo (jednożeństwo).
Na tym tle rodzi się Kościół przyjmując nazwę od Chrystusa (Mesjasza). Jezus za życia nauczał z mocą, a swą naukę potwierdzał znakami (cudami). Bóg przez Niego uzdrawiał, okazywał łaskę, wskrzeszał, odpuszczał grzechy. Jezus czynił to mocą Ojca, z którym był zjednoczony poprzez miłość. Nauczyciel z Nazaretu wyróżniał się tym, że sam zgromadził uczniów, podczas gdy do innych rabbich to uczniowie przychodzili, wybierając sobie nauczyciela. Jezus powołuje ludzi prostych (rybaków) i grzesznych (np. celnik Mateusz), ale właściwie przysposobionych do przyjęcia Dobrej Nowiny. Pośród Jego uczniów są najbliżsi nazywani apostołami. Po śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa uczniowie odczytali od swego Mistrza przekaz kontynuowania misji głoszenia Ewangelii o zbawieniu na całym świecie. Na czele wspólnoty chrześcijan staje Piotr.
Ewangelie opisują głównie działalność publiczną Jezusa Chrystusa. Greckie Dzieje Apostolskie traktują o początkach Kościoła. Koncentracja wydarzeń jest w Jerozolimie, w której w dniu Pięćdziesiątnicy następuje zesłanie Ducha Świętego. Fakt ten łączy się z kerygmatem, którego głównym tematem była prawda o Chrystusie ukrzyżowanym i zmartwychwstałym. Św. Łukasz przedstawia to w perspektywie ekonomii zbawienia. Jezus stał się centrum historii świata, bo historia realizuje swój najgłębszy sens. Od tej pory misje apostolskie rozchodzą się na cały świat.
Początkowo w Jerozolimie Kościół gromadził się w domach celem „łamania chleba” i modlitwy, dzieląc się wspólnymi dobrami. Nie była to gmina odłączona od judaizmu, dlatego nadal przestrzegano Prawa Mojżeszowego i poddawano się obrzezaniu. Byli to tzw. judeochrześcijanie. Drugim centrum rozkwitu chrześcijaństwa była Galilea.
Poza Jerozolimą był Kościół w tzw. diasporze. Do tej właśnie wspólnoty napisał Ewangelię św. Łukasz (po grecku). Tam liczebność chrześcijan była siedmiokrotnie wyższa niż w Jerozolimie.
Ekspansja Kościoła umacnia jego strukturę organizacyjną. W Jerozolimie było serce chrześcijaństwa, jednakże apostołowie zakładali coraz więcej wspólnot kościelnych poza jej granicami. Dzieje Apostolskie, prócz apostołów, wymieniają starszych – presbyteroi (kapłanów) i episcopoi, którzy mieli pieczę nad wspólnotami kościelnymi. Dzieje wspominają też Siedmiu, którzy „obsługiwali stoły” (Dz 6,1-6)[1]. 
Struktura Kościołów Pawłowych jest natury charyzmatycznej, jako owoc działania Ducha Świętego w ludziach o specjalnych uzdolnieniach (charyzmatach). Wśród nich byli, m.in.: apostołowie (misjonarze), prorocy (natchnieni Słowem Bożym) i nauczyciele (badający i szerzący doktrynę).   
W łonie chrystianizmu utworzyły się 2 stronnictwa:
1)     chrześcijanie pochodzenia żydowskiego, którzy podkreślali obowiązek zachowywania nadal Prawa Mojżeszowego.
2)     nawróceni z pogaństwa (helleniści), którzy uważali, że Prawo przestało obowiązywać z chwilą przyjścia Chrystusa na świat.
Pierwszym męczennikiem był hellenista – św. Szczepan (zob. Dz 6,1-6). Po stronie hellenistów opowiedział się św. Paweł i Barnaba. Pierwszy wykorzystał całą swą wiedzę rabinistyczną (zdobytą przed nawróceniem) do argumentów „przeciwko” Prawu (które było jak pedagog, który miał doprowadzić do Chrystusa, a po Jego misji przestało mieć swe pierwotne znaczenie).  
Kryzys tych dwóch spojrzeń doprowadził do zwołania tzw. Soboru Jerozolimskiego w 49 roku. Wypracowano tam kompromis pod nazwą Dekretu Apostolskiego (Dz 15,1-35). Nakazywał on nawróconym poganom zachowanie jedynie minimum Prawa, np. powstrzymania się od pożywania mięsa ofiarnego ze świątyń pogańskich. Helleniści nie musieli więc bezwzględnie przestrzegać Prawa. W roku 70 (za cesarza Tytusa) zostaje zburzona świątynia jerozolimska. Powoli judeochrześcijanie „grecyzują się”.
Chrześcijaństwo wywodzi się od Żydów, ale od 49 r., można powiedzieć, że od Greków.
Dzieje Apostolskie topograficznie rozpoczynają się w Jerozolimie, ale kończą w Rzymie. Stąd stolicą chrześcijaństwa – Rzym.

* Tekst ułożony na podstawie książki ks. prof. Daniela Olszewskiego "Dzieje chrześcijaństwa w zarysie". 


[1] Pierwotna instytucja diakonatu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz