Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 11 lutego 2014

Kościół bizantyjski i jego formy pobożności



W związku z rozwojem chrześcijaństwa w Cesarstwie Bizantyjskim znacznie wzrosła liczba duchowieństwa. W Konstantynopolu liczba kleru w bazylice Hagia Sophia (i przyległych kościołach) pomnożyła się do tego stopnia, że w roku 535 cesarz usiłuje ograniczyć ją do 425 osób (w tym 60 kapłanów, 100 diakonów, 90 subdiakonów, 105 lektorów, 40 diakonis i 25 kantorów).
Pojawia się coraz więcej sanktuariów. Ponadto rozwija się sieć wiejskich kościołów (odpowiedników dzisiejszych parafii). Teodoret naliczył ich w swej diecezji Cyrrhus 800! Obsługiwali je tzw. biskupi wiejscy.
Najoryginalniejszą z instytucji rozwiniętych w Kościele wschodnim w ciągu V i VI wieku jest instytucja patriarchów (będących ponad biskupami i metropolitami).
Po Soborze Chalcedońskim (451 r.) cały świat chrześcijański był podzielony na 5 patriarchatów, do których należał: Rzym, Konstantynopol, Aleksandria, Antiochia i Jerozolima. Zaznacza się tendencja do dwuwładzy: na Wschodzie wzrasta rola Konstantynopola, a na Zachodzie króluje wciąż Rzym (Stolica Apostolska). Konflikt wybucha w 587 r., gdy patriarcha Jan Postnik samowolnie dokonuje autorytatywnego aktu, osądzając przed swym trybunałem sprawę patriarchy Antiochii. Papież Pelagiusz II gwałtownie protestuje, jaki i późniejszy następca - św. Grzegorz, ale bezskutecznie. Konstantynopol coraz bardziej oddala się od posłuchu wobec Rzymu. Wykorzystuje w swej argumentacji relikwie św. Andrzeja (sprowadzone w 357 r. przez cesarza Konstancjusza). Tworzy legendę o domniemanym rodowodzie apostolskim, uznając w sobie równość wobec Rzymu (o ile nie wyższość). W swej argumentacji własnej ważności tłumaczy się relacją z Ewangelii według św. Jana, w której zostało napisane, że św. Andrzej (którego relikwie posiada Konstantynopol) został jako pierwszy powołany na apostoła.
Kościoły Wschodu i Zachodu zaczynają różnić się od siebie poczynając od liturgii. Wschodnie innowacje:
1)     czytania zredukowano do 2 (Listów i Ewangelii) oraz poprzedzano je potrójną aklamacją: Święty Boże, Święty mocny, Święty, a nieśmiertelny;
2)     w 574 r. przyjęto Cherubikon, rozpoczynający się od słów: My, którzy w sposób mistycznym przedstawiamy cherubinów… (dla zaakcentowania procesji towarzyszącej wniesieniu kielicha i chleba, przygotowanych w zakrystii),
3)     wzrasta znaczenie epiklezy – modlitwy do Ducha Świętego, aby przybył przemienić chleb i wino ofiarne w Ciało i Krew Chrystusa.
Wnioski:
1)     aż do przesady okazywano szacunek w obliczu świętości tajemnic i misterium Eucharystii,
2)     celebracje są przeżywane w sposób dramatyczny; lud odgrywa w nich niebagatelną rolę (stąd znacząca rola diakona − pośrednika między celebransem a ludem, który pobudza wiernych, uświadamia ich, upomina i kieruje modlitwą),
3)     charakterystyczne jest upodobanie w przepychu, okazałości i wystawności kultu (rozbudowany ceremoniał), co podkreślały dodatkowo rozmiary sanktuariów[1] oraz majestatyczny charakter oprawy architektonicznej.
Z braku ówczesnego zapisu muzycznego nie można dziś określić znaczenia i roli, jaka przypadała wówczas muzyce. Mamy jednak dostęp do słów poezji lirycznej – liturgicznej i paraliturgicznej, np. autorstwa św. Romana Pieśniarza (poety i kompozytora). Pisał on kantyki[2] (kontakia) podzielone na strofy.
W V i VI wieku rozwija się również kult męczenników, jak i świętych. Praktykowano wiarę w ich pośrednictwo, cudowną moc. Okazywano przywiązanie do relikwii oraz pielgrzymowano do miejsc uświęconych ich obecnością. W V wieku było głośno o odkryciach wielu relikwii[3], np. św. Menasa, św. Szczepana (pierwszego męczennika) czy św. Jana Chrzciciela (czaszka). Towarzyszyły im inicjatywy wnoszenia świątyń, bazylik. Przyciągają miejsca święte w Palestynie. Wielką wartość mają relikwie Krzyża Świętego.
Coraz bardziej okazuje się też cześć Matce Chrystusa[4]. Objawia się to kultem relikwii, sanktuariami i specjalnymi świętami liturgicznymi:
- Oczyszczenia Maryi i Józefa (Bizantyjczycy wolą mówić o hypapante − spotkaniu starca Symeona z Dzieciątkiem Jezus),
- Ofiarowanie Matki Boskiej (święto oparte na apokryfach), 
- Narodzenie Najświętszej Maryi Panny (święto),
- Zaśnięcie Matki Boskiej (święto).
W poezji pojawia się mariologia bizantyjska.
Nowe praktyki, to:
a)       przenoszenie i rozpowszechnienie relikwii przez dzielenie ich na drobne cząsteczki,
b)       zbieranie pamiątek po zbliżeniu z relikwiami (fragmentów materiałów, dzbanuszków zawierających oliwę z lampek palących się w martyrion, wonnego olejku, który po obmyciu kości w relikwiarzu został stamtąd wydobyty).
Kult świętych obrazów i ikon datuje się na wiek V. W tym wypadku warto zaznaczyć, że modlitwa, wiara i nadzieja wiernych na Wschodzie kierowała się zawsze poza symbol (ku osobie lub tajemnicy wyrażanej przez obraz lub ikonę).[5]

* Tekst napisany wg książki J. Danielou, H. Marrou, Historia Kościoła, tom I, s.  290−297.

[1] I ich wspaniały wystrój: marmurowe posadzki, mozaiki na ścianach i sklepieniach, obrazy – symbolizujące wieczystą liturgię niebiańską.
[2] Charakteryzują się kwiecistym stylem, bogactwem obrazów, ale i rozwlekłością.
[3] Znaczny zbiór cennych relikwii zgromadził w swoich kościołach Konstantynopol (choć mogą dziś budzić wątpliwości, np. laska Mojżesza, trąba jerychońska, studnia Samarytańska).
[4] Zwłaszcza od Soboru w Efezie (431) i nadania Jej tytułu Theotokos - Bogarodzica.
[5] Zwyczaj pochodzi z czasów portretowania cesarzy. Obrazy te symbolizowały żywą obecność władcy, który nie był obecny fizycznie w danym miejscu. Jednakże obecność jego portretu była tak samo ważna, dlatego oddawano obrazom należną część i kult.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz