Łączna liczba wyświetleń

sobota, 24 sierpnia 2013

Oratoria G. F. Händla



Georg Friedrich Händel (1685−1759) to niemiecki kompozytor późnego baroku. Ze względu na wieloletnią emigrację jest uważany za narodowego kompozytora Wielkiej Brytanii. Komponował liczne gatunki muzyki baroku, zwłaszcza opery i oratoria. Jeśli chodzi o te ostatnie, to napisał ich ponad 20 i to właśnie wzorcowe oratoria zdecydowały o pozycji kompozytora w historii muzyki.
Nazwa oratorium pochodzi z języka łacińskiego. Słowo oratorio oznacza miejsce spotkań modlących się chrześcijan (dom modlitwy), miejsce dialogowanych śpiewów nabożnych. Inicjatorem tych nabożeństw był w XVII wieku Filippo Neri. Na ukształtowanie się oratorium miały wpływ dramaty liturgiczne, misteria i opera (stąd te same współczynniki formy: arie, recytatywy, zespoły, chóry).

Cechy oratorium:
1.     Utwór epicki (akcja opowiadana, stąd narrator – świadek, testo).
2.     Treść religijna (oratoria świeckie pojawiają się rzadko, częściej w XVIII wieku).
3.     Forma statyczna (brak ruchu scenicznego).
4.     Brak dodatkowych atrybutów scenicznych.
5.     Większy udział chóru → faktury polifonicznej,
np. w Izraelu w Egipcie prawie wszystkie części śpiewa chór, nawet recytatywy; w Baltazarze chór bierze udział w akcji pełniąc rolę ludu.

Najsłynniejsze oratoria G. F. Händla:
1.     Mesjasz.
2.     Izrael w Egipcie.
3.     Saul.
4.     Salomon.
5.     Acis i Galathea.
6.     Juda Machabeusz.
7.     Samson.
8.     Józef.
9.     Alexander Balus.
10.                        Jephtha.

Podział twórczości oratoryjnej Händla według Manfreda Bukofzera w książce Muzyka okresu baroku:
a)     chóralne opery (Semele, Alexander Balus)
b)    chóralne kantaty (Triumf Czasu i Prawdy)
c)     chóralne dramaty (Athalia, Saul, Izrael w Egipcie, Samson, Juda Machabeusz)
·        Mesjasz nie mieści się w żadnej z wymienionych grup.

Cechy oratoriów Händla:
1.     Monumentalne dramaty religijne.
2.     Tematyka biblijna, głównie Starego Testamentu (w Mesjaszu też NT; poruszanie tematyki świeckiej w oratoriach: Semele, Herkules).
3.     Wojskowe, tzw. victory (4) – związane z wydarzeniami historycznymi (Juda Machabeusz, Josue, Occasional oratorio, Alexander Balus).
4.     Brak gry aktorskiej.
5.     Podział na trzy akty i sceny – wpływ opery (wyjątek: Izrael w Egipcie – 2 części).
6.     Wstęp przed 11 oratoriami (francuska uwertura: część wolna akordowa – szybka fugowana – wolna akordowa; czteroczęściowy wstęp do Saula określany jest czasem jako sonata).
7.     Instrumentacja:
a)     malowniczość rozwinięta przez formę statyczną,
b)    eksponowanie skrzypiec (rzadko instrumenty dęte),
c)     raczej ta sama obsada wykonawcza,
d)    czasem występują instrumenty „kolorystyczne” (np. trąbka w Mesjaszu, puzon w Izraelu w Egipcie i w Saulu, harfa w arii Dawida w oratorium Saul, teorban – rodzaj lutni w Saulu, Athalii, carilloñ – dzwonki w Saulu).
8.     Różna ilość solistów (najwięcej w Acis i Galathea).
9.     Arie raczej da capo.
10.                        Recytatywy (i ariosa) – secco i accompagnato[1].
11.                        Ansamble – przewaga duetów.
12.               Chóry są duszą oratoriów (pełnią bardzo ważną rolę, np. narratora w Izraelu w Egipcie, tu chór również śpiewa recytatywy); są męskie i żeńskie.
13.                        Libreciści: Ch. Jannes (Saul, Mesjasz, Baltazar), T. Morell (Juda Machabeusz, Alexander Balus), N. Hamilton (Samson).

Najsłynniejsze oratorium G. F. Händla to Mesjasz. Jest to kompozycja wyjątkowa przez wyrażane w niej uniwersalne treści i syntezę stylów:
- polifonię w stylu niemieckim,
- arie w stylu włoskim,
- homofoniczne chóry,
- angielskie anthemy – motety w stylu koncertującym,
- elementy ilustracyjne, typowe dla stylu francuskiego.

Oratorium Mesjasz powstało niezwykle szybko: między 22 sierpnia a 14 września 1741 roku. Premiera odbyła się zaś 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie.

Okoliczności powstania dzieła:
Po narosłych wokół Händla intrygach, kompozytor postanowił na zawsze opuścić Anglię. Zaproszony na koncerty, wyjechał do Irlandii. Tam przyjęto go entuzjastycznie. Wyznał, że w Dublinie był najszczęśliwszy w życiu. W podzięce za serdeczną gościnę dedykował Irlandczykom skomponowanego przez siebie Mesjasza.
Pierwsze londyńskie wykonanie odbyło się 23 marca 1743 r.

Cechy oratorium Mesjasz:
- oratoryjny epos,
- brak gry scenicznej i akcji dramatycznej,
- dzieło przeznaczone do nabożnej kontemplacji,
- tekst wyłącznie z Pisma Świętego (Starego i Nowego Testamentu),
- librecista Charles Jannens,
- dzieło trzyczęściowe, o 52 ogniwach, obejmujące cały rok liturgiczny:
·        zapowiedź przyjścia Mesjasza,
·        mowa o Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu,
·        mowa o misji zbawienia ludzkości;
- arie w stylu operowym,
- recytatywy (i ariosa) – secco i accompagnato,
- chóry: męski i żeński,
- część II kończy się słynną Hallelujah.





[1] Secco – z basso continuo; accompagnato – z towarzyszeniem orkiestry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz