Łączna liczba wyświetleń

sobota, 24 sierpnia 2013

Twórczość wokalna K. Szymanowskiego



Po raz pierwszy zaśpiewałam utwór Karola Szymanowskiego na swym dyplomie wokalnym w szkole średniej. Była to pieśń Nikczemny szpak z cyklu Rymy dziecięce do tekstu Kazimiery Iłłakowiczówny (z lat 1922−1923, czyli trzeciego okresu twórczości kompozytora). Pamiętam, że ten radosny utwór bardzo mi się podobał, choć był trudny do wykonania.
Później, w czasie studiów wokalnych na Akademii Muzycznej, śpiewałam jeszcze jedną pieśń Szymanowskiego: Daleko został cały świat z cyklu 6 pieśni op. 2 do sł. Kazimierza Tetmajera (z lat 1900−1902, czyli pierwszego okresu twórczości kompozytora). Pieśń nieco łatwiejsza, ale mroczna…

Karol Szymanowski jest uważany za największego polskiego kompozytora pierwszej połowy XX wieku. Jego muzyka, słowiańska z ducha, jest melodyjna. Charakteryzuje ją późnoromantyczna bujność, a także otwarcie na współczesne kierunki muzyczne (m.in. na muzyczny neoklasycyzm, ekspresjonizm i impresjonizm).
Twórczość wokalną i wokalno-instrumentalną Karola Szymanowskiego można uszeregować w następujące grupy:

a)     utwory na chór mieszany a cappella: Sześć pieśni kurpiowskich (1928−1929)

b)    utwory na głos i fortepian, m.in.:
-         op. 2 - 6 pieśni do sł. Kazimierza Tetmajera (1900−1902)
-         op. 5 - Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza (1902)
-         op. 7 – Łabędź (1904)
-         op. 11 – 4 pieśni do sł. Tadeusza Micińskiego (1904−1905)
-         op. 13 – 5 pieśni do tekstów różnych autorów niemieckich (1905−1907)
-         op. 17 – 12 pieśni do tekstów niemieckich (1907)
-         op. 20 – 6 pieśni do tekstów Tadeusza Micińskiego (1909)
-         op. 22 – Barwne pieśni do tekstów niemieckich (1910)
-         op. 24 – Pieśni miłosne Hafiza (1911)
-         op. 31 – Pieśni księżniczki z baśni (1915)
-         op. 32 – 3 pieśni do tekstów ros. D. Dawydowa (1915)
-         op. 41 – 4 pieśni do sł. R. Tagore (1918) 
-         op. 42 – Pieśni muezina szalonego do tekstów Jarosława Iwaszkiewicza (1918)
-         op. 46 bis – Słopiewnie do sł. Juliana Tuwima (1921)
-         op. 48 – 3 kołysanki do sł. Jarosława Iwaszkiewicza (1922)
-         op. 49 – Rymy dziecięce. 20 piosenek dla dzieci do tekstów Kazimiery Iłłakowiczówny (1922−1923)
-         op. 54 – 7 pieśni  do sł. J. Joyce’a (1926)
-         op. 58 – 12 Pieśni kurpiowskich do słów ludowych (1930−1932)     

c)     utwory na głos i orkiestrę, m.in.:
-         op. 26 – Pieśni miłosne Hafiza (1914)
-         op. 31 – Pieśni księżniczki z baśni (1933)
-         op. 42 – Pieśni muezina[1] szalonego do tekstów Jarosława Iwaszkiewicza (1934)
-         op. 46 bis – Słopiewnie do sł. Juliana Tuwima (1923−1924)

d)    utwory na głos lub głosy solowe, chór i orkiestrę, m.in.:
-         op. 27 – III Symfonia „Pieśń o nocy” na tenor lub sopran, chór i orkiestrę (1914−1916)
-         op.37 bis – Demeter – kantata na alt, chór żeński i orkiestrę (1917,1924)
-         op. 53 – Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1925−1926)
-         op. 57 – Veni Creator na sopran, chór mieszany, organy i ork. – do sł. S. Wyspiańskiego (1930)

e)     opery:
-         Hagith op. 25 (1912−1913)
-         Król Roger (Pasterz) op. 46 (1918−1924);
(dwie młodzieńcze, które zaginęły, to Złocisty szczyt i Roland)

Karol Szymanowski skomponował 135 pieśni.
 
       Jego obfity dorobek twórczy powstał w trzech zasadniczych etapach, które ilustrują proces uwspółcześniania języka muzycznego i zainteresowań kompozytora:

I okres (1899−1913) z widocznym wpływem dziedzictwa romantycznego. Kompozytor nawiązywał do twórczości Fryderyka Chopina, Aleksandra Skriabina i późnych romantyków. Był zafascynowany muzyką niemiecką XIX w., zwłaszcza twórczością Ryszarda Wagnera, Ryszarda Straussa i Maxa Regera.
Najbardziej osobisty charakter przedstawiają powstałe w tym czasie pieśni do tekstów poetów młodopolskich (Kazimierza Tetmajera, Wacława Berenta, Tadeusza Micińskiego). Przeważa w nich liryka nastrojowo-kontemplacyjna z wątkami samotności, tęsknoty i żalu oraz metafizycznego niepokoju. Muzyka podkreśla klimat wyrazowy i znaczenia niesione przez tekst słowny, odznacza się subtelnym cieniowaniem środków harmonicznych i wyraźnie zarysowanymi motywami melodyczno-rytmicznymi, podobnie jak w pieśniach Hugo Wolfa, tworzącymi podstawę muzycznej narracji partii fortepianu.
Odkrycie w owym czasie przez K. Szymanowskiego modernistycznej poezji niemieckiej, stało się podstawą cyklów pieśni op. 13, 17 i 22. „Tristanowska” chromatyka, rozluźnione związki funkcyjne między akordami, chwiejna tonalność, gęsta linearna faktura, zacierająca wyrazistość współbrzmień, to cechy zbliżające pieśni Szymanowskiego do stylu liryki wokalnej Arnolda Schönberga i Albana Berga z tych lat. Pomimo nieprzychylnej oceny jego pieśni przez krytykę, należy podkreślić ich nowatorstwo harmoniczne, które przyczyniło się do wykształcenia nowego języka dźwiękowego kompozytora.     

II okres (1914−1919) wykazuje zainteresowanie Karola Szymanowskiego impresjonizmem oraz kulturami Wschodu i starożytności.
Istotnym czynnikiem stało się nowe traktowanie faktury, barwna instrumentacja i oryginalna, sensualistyczna (zmysłowa) estetyka brzmienia. W ten sposób kompozytor zbliżył się do impresjonizmu Claude’a Debussy’ego i Maurice’a Ravela. Ponadto w jego twórczości dochodzą do głosu inspiracje pozamuzyczne, wywołane wspomnieniami podróży na Sycylię i do krajów arabskich. Widać to głównie w cyklach, czyli w Pieśniach miłosnych Hafiza op. 26 (1914), Pieśniach księżniczki z baśni op. 31, Pieśniach muezina szalonego op. 42 oraz Królu Rogerze op. 46. To ostatnie dzieło łączy w sobie cechy opery, dramatu muzycznego i misterium. Orientalizacja warstwy muzycznej dotyczy interwałów (zestaw: półton − tercja mała, sekundy zwiększone), formuł melicznych (motywy opadające) i rytmicznych (rytmy taneczne), a także sposobów wykonania (zdobnictwo, melizmaty), barwy i ekspresji. Oryginalność inwencji kompozycyjnej K. Szymanowskiego polega na wtopieniu elementów orientalnych w nową stylistykę i estetykę brzmienia, nie kojarzącą się z systemem dur-moll.
         Przyjrzyjmy się nieco bliżej Pieśni Roksany z II aktu opery Król Roger op. 46, aby w głębszy sposób zrozumieć cechy charakteryzujące utwory wokalne powstałe w tym czasie. 
Do trudności wykonawczych w Pieśni Roksany zaliczamy:
-         instrumentalne traktowanie głosu ludzkiego: wysoka tessytura[2], częste piano w górnym rejestrze, długie frazy, duże skoki interwałowe (np. początkowa wokaliza: skok oktawowy as1−as2), chromatyka w drobnych wartościach – stąd niebezpieczeństwo zaciśnięcia aparatu głosowego, śpiewania z  podziałem na rejestry (zamiast techniki „miksowania”);
-         skomplikowany podział rytmiczny;
-         pod względem dykcji, trudny do wymówienia tekst, śpiewany na wysokich dźwiękach, np. Bądź łaskaw królu dla pasterza. (...). Nocy dzisiejszej jastrząb nie goni ptaszyny, węże usnęły na łodygach lilii, łaskawość zsyła biały płomień planet.  

III okres (1920−1937) – nurt folklorystyczno-narodowy; synteza twórczości.
Karol Szymanowski wypracował własny, indywidualny, bardzo liryczny styl muzyczny, oparty na bogatej innowacyjnej orkiestracji. Wprowadził też do swej muzyki motywy polskiego folkloru. Główne cechy jego utworów wokalnych z tego okresu, to: prostota melodyki, niezmienna dbałość o pełną zgodność tekstu i muzyki, cytowanie lub przetwarzanie oryginalnych melodii ludowych (podhalańskich, kurpiowskich) w artystyczny sposób.      
         Przykładowo urocza pieśni U jeziorecka z cyklu 12 pieśni kurpiowskich op. 58 (1930−1932) charakteryzuje się:
-         trudnymi do zapamiętania wejściami głosu solowego,
-         zmiennym tempem,
-         chromatyką,
-         wysokim rejestrem (skala e1−g2),
-         koniecznością balansowania w rejestrach poprzez luźny, elastyczny oddech,
-         oryginalnym tekstem ludowym, w którym bierze udział dziewczyna i Jaś:
U jeziorecka, u bystry wody, ta mój dziwcyna zbira jagody.
I uzbzirała pełen dzbanusek i wysypała w modry fartusek.
Nadjechoł ci jo Jasiulek młody: „Tutaj dziwcyno lepse jagody”.
Z kunicka sprysnuł, za runcke scisnuł: „Przystań dziwcyno do moji myśli.”
„Oj nie przystane, rety la, Boga! Słunecko nisko, daleka droga.
Oj nie przystane, zdrady sie boje.”
„Nie bój się, dziwce, na kuniu stoje. Przystań dziwcyno do myśli moji, do moji myśli!”
„Oj, nie przystane, mój Jasianiecku, bo już nie bande chodzić w zionecku,
chodzić w zionecku”.

         Styl Karola Szymanowskiego jest zjawiskiem złożonym i różnorodnym. Przenikają go elementy ekspresjonizmu, impresjonizmu, neoklasycyzmu, żywotne wciąż echa romantycznej uczuciowości, motywy folklorystyczne, a także indywidualne przymioty stylistyki kompozytora.

Literatura:
1)      Encyklopedia Muzyczna cz. Sm-Ś, PWM, Kraków 2007.
2)      Kański J. – Przewodnik operowy, PWM, Kraków 1995.
3)      Kowalska M. – ABC historii muzyki, Wyd. Musica Jagellonica, Kraków 2001.
4)      Opera. Kompozytorzy, Dzieła, Wykonawcy, pod red. A. Batta, Wyd. Könemann 1999.
5)      Wiśniewski G. – Leksykon postaci operowych, PWM, Kraków 2006.



[1] Muezin – sługa przy muzułmańskim meczecie, który 5 razy dziennie śpiewnym głosem wzywa wiernych do modlitwy.
[2] Zakres głosu dominujący w danym utworze muzycznym. Tessytura nie jest synonimem skali, lecz jej wycinka przeważającego w utworze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz