Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 4 sierpnia 2015

Zagadnienia z pedagogiki specjalnej - cz.1.

Tradycyjny podział jednostek odchylonych od normy w pedagogice specjalnej:
1) upośledzeni umysłowo,
2) głusi i ogłuchli całkowicie,
- z resztkami słuchu,
- niedosłyszący,
- posługujący się mową,
- nie posługujący się mową,
- głusi upośledzeni umysłowo w połączeniu z innymi niepełnosprawnościami;
3) niewidomi lub ociemniali,
- całkowicie,
- z resztkami wzroku,
- niedowidzący,
- niewidomi,
- upośledzeni umysłowo z innymi upośledzeniami;
4) przewlekle chorzy,
- somatycznie,
- nerwowo,
- psychicznie,
- terminalnie;
5) niepełnosprawni w zakresie narządu ruchu,
6) jednostki z wadami wymowy,
7) społecznie niedostosowani o różnym nasileniu i różnej etiologii wewnątrzpochodnej i zewnątrzpochodnej.

Kto to jest niepełnosprawny?
Osoba niepełnosprawna to taka, której stan fizyczny lub psychiczny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia wypełnianie zadań życiowych, ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i społecznymi.
W modelu medycznym niepełnosprawność to długotrwały stan występowania pewnych ograniczeń w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Ograniczenia te spowodowane są na skutek obniżenia sprawności funkcji fizycznych, psychicznych bądź umysłowych. Jest to także uszkodzenie, czyli utrata lub wada psychiczna, fizjologiczna, anatomiczna struktury organizmu. Utrata ta może być całkowita, częściowa, trwała lub okresowa, wrodzona lub nabyta, ustabilizowana lub progresywna.

Sześć kryteriów orzekania o niedorozwoju umysłowym wg E. Doli.
E. Doll w 1941 roku scharakteryzował niepełnosprawność intelektualną jako stan niedojrzałości społecznej powstały w okresie rozwoju będący skutkiem zahamowania rozwoju inteligencji pochodzenia konstytucjonalnego. Stan ten jest nieusuwalny.
Doll wyróżnia przy tym sześć aspektów niepełnosprawności:
  • niedojrzałość społeczną
  • niską sprawność umysłową
  • opóźnienie rozwojowe
  • zahamowanie rozwoju trwałe, nieprzemijające w procesie dojrzewania
  • konstytucjonalność
  • nieodwracalność.
Czy niepełnosprawność to to samo co upośledzenie?
Osoba niepełnosprawna to taka, której stan fizyczny lub psychiczny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia wypełnianie zadań życiowych, ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i społecznymi.
Upośledzenie – utrata lub ograniczenie możliwości pełnego uczestniczenia danej osoby w życiu społecznym.

Kim była Maria Grzegorzewska?
Ur. 18 kwietnia 1888 r. − polska pedagog, profesor, twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce.
W 1922 r. Maria Grzegorzewska założyła pierwszy na świecie Instytut Pedagogiki Specjalnej (w 1976 r. przekształcił się on w Wyższą Szkołę Pedagogiki Specjalnej, a potem w Akademię Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie).
M. Grzegorzewska trzymała się hasła Instytutu: Nie ma kaleki – jest człowiek.
Była też wizytatorem szkół wiejskich i napisała o tym książkę (w latach powojennych).
Opracowała metodę rewalidacyjną i spopularyzowała ją.
Doprowadziła do tego, że dzieci musiały obowiązkowo uczęszczać do szkoły (pracowała w oświacie).

Zmarła 7 maja 1967 na atak serca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz