Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 9 sierpnia 2015

Zagadnienia z pedagogiki specjalnej - cz.8.

Trzy kluczowe pojęcia dla ADHD
Triada objawów:
  1. niemożność skoncentrowania uwagi,
  2. nadmierna impulsywność,
  3. nadmierna ruchliwość.
Typy miłości rodziców do dziecka upośledzonego:
Niewłaściwe:
a) symbiotyczna (dziecko cały czas traktowane jak niemowlak),
b) poświęcająca się i rekompensująca,
c) wstydliwa (próba utrzymania etykiety „normalności” dziecka),
d) przebojowa (stwarzanie najlepszych warunków rozwojowych),
e) z oddali (ucieczka od rodziny i problemów),
f) nieodwzajemniona (doświadczenie rodziców, którym np. dzieci autystyczne nie okazują miłości),
g) miłość własna (rodzaj autoafirmacji rodzica),
h) miłość za wszelką cenę dążąca do normalności.
Dobre typy miłości rodziców:
a) zracjonalizowana („zadaniowe” podejście rodziców do dziecka),
b) miłość rozumna (dzielenie czasu, sił i pieniędzy na całą rodzinę, by żyć „normalnie” i by niepełnosprawność nie zdominowała ich życia),
c) miłość uszczęśliwiająca (przyjęcie dziecka takiego, jakie jest).

Cztery rodzaje podejścia rodziców dzieci upośledzonych umysłowo wobec ich seksualności:
a) seksualność ignorowana (mówienie: „To są takie duże dzieci”)
b) seksualność udaremniona (karanie przejawów seksualności)
c) seksualność tolerowana (brak troski, bezradność wychowawcza)
d) seksualność akceptowana (wysiłek edukacji seksualnej dostosowany do wieku i możliwości upośledzonego dziecka).

Lęki towarzyszące rodzicom dzieci upośledzonych umysłowo:
a) lęk przed nienormalnością dziecka,
b) lęk po porodzie zdeterminowany jest zachowaniem się personelu medycznego,
c) emocje związane z wadliwymi sposobem przekazywania przez lekarzy informacji o stanie zdrowia dziecka:
- niedosyt informacji,
- agresywność przekazu,
- wartościowanie informacji;
d) lęk przed wrogością otoczenia społecznego,
e) lęk przed zaprzepaszczeniem szans,
f) lęk przed konfrontacją swojego dziecka z otoczeniem,
g) lęk przed przyszłością.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz