Interpretować znaczy wyjaśniać w sposób
obiektywny. Nie da się jednak uniknąć w interpretacji elementu subiektywnego.
Wynika to między innymi z zakorzenionego w człowieku indywidualnego spojrzenia
na rzeczywistość, nacechowanego różnymi aspektami przeżyciowymi.
Nawet najgenialniejszy kompozytor dzieła
nie jest w stanie zapisać w pełni swej myśli muzycznej za pomocą kodu nut i
oznaczeń między nimi. Zawsze będzie to tylko uproszczenie jego przeżycia i
myśli, ujętych w umowną formę złożoną z przyjętych symboli. Z jednej strony jest
to coś w rodzaju gorsetu i ograniczenia, bowiem próbuje się nadać temu co
nieuchwytne − oblicze materialne. Z drugiej zaś strony właśnie ów ograniczony
zapis myśli kompozytora może zainspirować i zachęcać do bycia współtwórcą
dzieła. Odtwórca klasycznej kompozycji ma w pierwszym rzędzie zbliżyć się w
swej interpretacji do myśli i koncepcji twórcy dzieła. Warsztat techniczny jest
więc konieczny, by trudności manualne nie były przeszkodą na drodze do
prezentacji i wyjaśniania owej myśli muzycznej. Takie działanie służebno-wyjaśniające
wykonawcy-interpretatora jest dopełnieniem dzieła. Jednak samo odczytanie
zapisu nutowego, choćby najlepiej wykonanego technicznie, pozostanie zwykłym
zbiorem matematycznie ułożonych dźwięków, jeśli odtwórca nie podda się
procesowi twórczego uczestniczenia w kształtowaniu dzieła poprzez swą
interpretację i zaangażowanie.
To naprawdę wspaniałe móc interpretować kompozycję
muzyczną! U wykonawcy zależy to od trzech czynników. Po pierwsze od jego
techniki (warsztatu, przygotowania manualnego). Po drugie od zrozumienia przez
niego istoty dzieła (kontekstu, formy, epoki, które wskazują na to jaki
zastosować styl, jak zbudować nastrój i dramaturgię dzieła). Po trzecie interpretacja
zależy od przeżycia wykonawcy (jego wrażliwości, emocjonalności, muzykalności).
W ten sposób twórcza kreacja dzieła może
stać się żywą i piękną formą muzyczną. Znamienną rzeczą jest fakt, że palet interpretacji
może być tyle, ilu jest wykonawców. Ale także i u jednego wykonawcy są możliwe różne
interpretacje tego samego dzieła.
Ważnym
elementem twórczym jest pokazywanie czegoś nowego, świeżego, co pomaga
zrozumieć dzieło kompozytora, odkrywając jego głębsze pokłady prawdy i piękna. Problem: jak to zrobić? nie tkwi jedynie w
zdolnościach manualnych, lecz przede wszystkim w mózgu i sercu. Zależy od
osobowości i stopnia wrażliwości.
Podobnie jest z tekstami Pisma Świętego.
Natchnieni Autorzy (hagiografowie) bazowali na swoich przeżyciach i
doświadczeniu Boga, które spróbowali ubrać w słowa i symbole. Stąd zapis
biblijny czytamy, ale Prawdę należy dopiero odczytać. Doświadczenie duchowe, ze
względu na fakt, że jest subiektywne i do końca niemożliwe do przekazania – nie
jest łatwo zweryfikować. Jednak weryfikacja jest konieczna w drodze do Prawdy. Interpretacja
myśli biblijnych, jako różnych doświadczeń Boga, wymaga ciągłego pogłębiania,
kontemplacji i stałego poszukiwania Prawdy.
Pozdrawiam, Marta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz