Łączna liczba wyświetleń

sobota, 30 czerwca 2012

Oczekiwanie i narodzenie Mesjasza... - cz.5.


Dotychczasowe badania egzegetyczne wykazały, że ozdabianie faktów historycznych licznymi symbolami i ujmowanie ich w formie haggad było typową praktyką Semitów w ówczesnym świecie.[1] Barwna konstrukcja literacka była celowym, a zarazem pouczającym obrazowaniem dla oddania sensu teologicznego misterium.[2] Oczywiście główny fakt narodzenia Jezusa jako prawdy historycznej pozostał nienaruszony. Na tej bazie zbudowano całe ujęcie Dobrej Nowiny, wzbogacając tekst o dodatki, które niekoniecznie były wiarygodne faktograficznie. Świecki teolog tłumaczy: Wszelkie nadzwyczajne opisy, dodatki miały jedynie pokazać nadzwyczajność zdarzenia[3].
To, co może nas dziś najbardziej szokować, to fakt naukowy mówiący o tym, że opis musiał być konstrukcyjnie przekonujący[4]. Hagiografowie pragnęli przekazać wiarę, że Jezus Chrystus jest oczekiwanym Mesjaszem. Stąd wszelkie hiperbole łączące Stary Testament z Nowym (np. porównywanie Jezusa z Mojżeszem[5]).
Opis był więc głęboko przemyślany od strony teologicznej i psychologicznej. Natchniony autor ujmował zagadnienie wedle ówczesnej wiedzy, mentalności, oglądu świata i uwarunkowań historycznych. To, w jaki sposób hagiograf odbierał i rozumiał Mesjasza w Osobie Jezusa Chrystusa, w dużej mierze decydowało o tym, jak przedstawił Go w swoim tekście.[6] Postać Zbawiciela wyróżniała się niezwykłą głębią duchową i mocą, dlatego najczęściej stosowano obrazową narrację. To zaś spowodowało, że dziś trudno się przedrzeć do faktów historycznych przez gąszcz konstrukcji teologicznych i katechetycznych[7]. Dlatego też każdy, kto poznaje Biblię winien wczuwać [się] we wschodni sposób myślenia – symboliczny, metaforyczny i duchowy[8].
Podążając za myślą filozoteistyczną Paweł Porębski stwierdza, że nowonarodzony Jezus był zwyczajnym niemowlęciem[9], które dopiero w świetle całego swego życia, a szczególnie męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa poczęto odbierać jako cudowne Dziecko. Świecki teolog wierzy, że Jezus był Synem Boga (Mt 14,33), lecz na chwałę Ojca musiał jeszcze poczekać. Chwałę Boga uzyskał w chwili swojej ludzkiej śmierci[10].
Narodzenie Jezusa było faktem historycznym. Tym samym możemy stwierdzić, że Jezus był człowiekiem. Nieważne jak to się odbyło. Swoim życiem udowadniał, że jest w Nim pełna natura Boża. Wszelkie najdziwniejsze i odważne życiorysy Jezusa nie mogą zmienić faktu, że za Bożym zezwoleniem w Jezusie objawił się sam Bóg.[11] W Jezusie Chrystusie Bóg ujawnił, że jest Miłością.[12] Dzięki wzorcowej postawie i życiu Mesjasza człowiek uzyskał szansę odnalezienia drogi zbawienia. Na nowo może odczytać swoją wartość i godność dziecka Bożego[13]: Przez Jezusa ludzie otrzymali takie samo błogosławieństwo jak Chrystus[14] (por. Ef 1,3). 

Pozdrawiam, Marta.


[1] Cz. S. Bartnik, Dogmatyka katolicka, T. 2, Wyd. 2, Wydaw. KUL, Lublin 2010, s. 330.
[2] Tamże, s. 326327; 336; por. P. Porębski, Wiara rozumna świeckiego teologa, Wydaw. Coriolanus, Kielce 2010, s. 99; P. Porębski, Wykłady teologiczne wiary rozumnej na portalu internetowym świeckiego teologa, Wydaw. Coriolanus, Kielce 2011, s. 152153; 155; 302.
[3] P. Porębski, Wiara rozumna…, s. 148; por. Cz. S. Bartnik, Dogmatyka katolicka, T. 1, Wyd. 2, Wydaw. KUL, Lublin 2009, s. 361.
[4] Cz. S. Bartnik, Dogmatyka katolicka, T. 2,… s. 328.
[5] Tamże, s. 335; P. Porębski, Wykłady teologiczne…, s. 293; P. Porębski, Wiara rozumna…, s. 144.
[6] Por. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Wydaw. Św. Paweł, Wrocław 2008, s. 2125.
[7] Cz. S. Bartnik, Dogmatyka katolicka, T. 2,… s. 333; P. Porębski, Wykłady teologiczne…, s. 294.
[8] Cz. S. Bartnik, Dogmatyka katolicka, T. 2,… s. 346; por. P. Porębski, Wiara rozumna…, s. 99.
[9] Według tekstu P. Porębskiego na forum portalu www.katolicki.net – z dn. 10.06.2011 r. i 24.06.2011 r.
[10] J. w. – z dn. 25.06.2011 r.; P. Porębski, Wykłady teologiczne…, s. 300.
[11] P. Porębski, Wiara rozumna…, s. 150.
[12] P. Porębski, Odnaleźć Boga w sobie: na podstawie Nowego Testamentu, Wydaw. Jedność, Kielce 2009, s. 12.
[13] P. Porębski, Wykłady teologiczne…, s. 3335; 702704.
[14] Tamże, s. 553.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz