Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 2 lipca 2012

Oczyma wiary - cz.2.


Wiara jest nieskończonym poligonem poszukiwań i doświadczeń człowieka. 
Jezus, jako Człowiek, również wierzył w Ojca i Jego moc: A była w Nim moc Pańska, że mógł uzdrawiać (Łk 5,17). Dzięki mocy dobra i miłości Aktu działającego w Jezusie Chrystusie Bóg dał światu wiele znaków, które do dziś można rozpoznawać i zgłębiać w wierze. Wiara chrześcijańska oznacza pójście w ślady Chrystusa[1].
Mimo jedności natury boskiej i ludzkiej w Osobie Syna Bożego, wiara w Jezusa nie była łatwa nawet dla ówczesnych, którzy Go widzieli i słyszeli. Moc nauki i znaków Nauczyciela z Nazaretu nie dla wszystkich była przekonująca. To, co mogło „przeszkadzać” w przyjęciu wiary, to człowieczeństwo Mesjasza[2] (por. Łk 7,34; 2 J 1,7; Mt 13,55–58). Poza tym czymś łatwiejszym było zobaczenie i uznanie zewnętrznego znaku (cudu) np. chodzącego uzdrowionego, który wcześniej był chromy (Łk 5,17−26) albo tego, który odzyskał wzrok, mimo że wcześniej był niewidomy od urodzenia (J 9,1−41). O wiele trudniej było uwierzyć w wewnętrzne uzdrowienie. Wiara w odpuszczenie grzechów przez Jezusa była bardzo często z gniewem i „zgorszeniem” odrzucana przez uczonych w Piśmie i faryzeuszy: Któż On jest, że śmie mówić bluźnierstwa? Któż może odpuścić grzechy prócz samego Boga? (Łk 5,21). Rozpoznanie Mesjasza w Jezusie Chrystusie wymagało wiary. Po Jego zmartwychwstaniu jeszcze większej (bo już bez udziału zmysłów, na co wskazują słowa skierowane do Marii Magdaleny: Nie dotykaj Mnie – J 20,17).

Podsumowanie:
Bóg może działać i bez wiary ludzi. On działał już zanim na świecie pojawił się człowiek, jako twórczy i potężny Akt dobra i miłości. Do czego zatem służy wiara np. w zdarzeniu cudownym? Wiara pozwala:
- rozpoznać znak bądź zdarzenie cudowne;
- uznać i przyjąć za Autora znaku lub cudu Stwórcę − Akt stale miłujący, działający dynamicznie;
- odczytywać znaczenie cudownej, „namacalnej” ingerencji Boga;
- widzieć więcej, głębiej, szerzej i pełniej;
- „obcować” ze Stwórcą poprzez „dotyk” transcendencji i komunię miłości.

Pozdrawiam, Marta.


[1] P. Porębski, Wykłady teologiczne wiary rozumnej na portalu internetowym świeckiego teologa, Wydaw. Coriolanus, Kielce 2011, s. 719.
[2] Przypis [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Wydaw. Św. Paweł, Wrocław 2008, s. 2158.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz