Łączna liczba wyświetleń

środa, 4 lipca 2012

Ewangeliczne paradoksy - cz.1.


Dobra i radosna Nowina o zbawieniu niejako „kłóci się” ze zdaniem: Błogosławieni [szczęśliwi], którzy się smucą (Mt 5,4). Trudno przyjąć, by smutek mógł być w centrum duchowości chrześcijańskiej. W zacytowanym zdaniu jest jednak pocieszający końcowy wydźwięk: albowiem oni będą pocieszeni, sugerujący przemianę smutku w radość. Dopełnieniem owej myśli są inne cytaty biblijne, jak choćby te: Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię (Mt 11,28); Niech się weseli serce szukających Pana! (1 Krn 16,10; Ps 105,3); A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się (Łk 15,32); Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości. To wam powiedziałem, aby radość moja w was była i aby radość wasza była pełna (J 15,10−11); Cieszcie się sprawiedliwi i weselcie w Panu… (Ps 32,11); Niech się radują i weselą w Tobie wszyscy… (Ps 40,17).
Innym paradoksem jest zdanie: Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem (Łk 14,26), które „kłóci się” z perykopami:  Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują (Mt 5,44); Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego (Mk 12,31); Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem (J 13,34). Dlaczego „nienawiść” jest zestawiona z miłością? W powyższym cytacie z Ewangelii wg św. Łukasza: Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści… (Łk 14,26) chodzi o wolność i całkowite oddanie serca Bogu, ale nie w kim innym, tylko… w drugim człowieku. Kolejne trzy cytaty to potwierdzają. Tym samym Jezus zachęcał do oblubieńczej jedności z Bogiem wskazując, prawdziwa miłość nie ogranicza się tylko do nas samych czy przyjaciół, ale obejmuje też tych, którzy sprawiają nam przykrość, ranią, są nam nieprzychylni lub wrogo nastawieni. 

Pozdrawiam, Marta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz