Łączna liczba wyświetleń

piątek, 22 czerwca 2012

Co to jest wiara? - cz.2.


W życiu wewnętrznym nie ma schematu. Każda osoba ludzka ma własną, indywidualną drogę do świętości. Zatem wiara jest ścieżką ku Prawdzie, nadprzyrodzoną drogą do Ojca Niebieskiego, wielkim misterium.
Ogólnie można powiedzieć, że wiara jest świadomym, wewnętrznym rozpoznaniem i odczuciem Boga poprzez Jego działanie (świat, Opatrzność, opiekę, miłosierdzie, łaskę) w nas i naszym życiu. Wiara w Boga to równocześnie osobiste spotkanie i dobrowolne przylgnięcie w akcie woli człowieka do Stwórcy. W swej istocie stanowi najbardziej intymną, duchową i miłosną komunię między Bogiem a człowiekiem, co przekracza ludzki rozum. Wiara to ogromna moc: Wszystko jest możliwe dla tego, kto wierzy (Mk 9,22).
Prawdziwa, żywa i dynamiczna wiara chrześcijańska to codzienne naśladowanie Chrystusa w miłowaniu Boga i bliźniego. Tak więc nie ma wiary bez aktów serca. Dobre uczynki są formą wyznania i urzeczywistnienia wiary, bo wiara bez uczynków jest martwa (Jk 2,24). Żyjemy tak jak wierzymy. W wierze rozumnej, obok wewnętrznego przyjęcia Prawdy o Bogu, motorem życia człowieka jest Miłość Chrystusowa. Praktyka wiary, to życie według przykazań, z których najważniejsze dotyczy miłości Boga i bliźniego (J 14,21.23).
Twórca filozoteizmu napisał: Wiara w Boga zaczyna się dopiero wówczas, kiedy w Bogu Żywym znajduję źródło światła i mocy, kiedy spotykam Go w różnych okolicznościach mojego życia jako Kogoś Kochającego. Wierzę naprawdę w Boga, jeśli całą, na jaką mnie stać głębią mojego jestestwa wiem, że On zasługuje na to, abym ja zawierzył Mu całego siebie. Miarą mojej wiary w Boga nie jest stan mojej świadomości, ale to, co zwykło się nazywać stanem mojej duszy. Jeśli naprawdę chce się szukać Boga Prawdziwego – należy to czynić nie tylko intelektem, ale całą postawą życiową, poniekąd całym sobą, przede wszystkim poprzez oczyszczanie się ze zła oraz kształtowanie w sobie postawy miłości [1]. W słowach tych odczytuję przykład osobowego kontaktu z Bogiem i życie wiarą na co dzień. Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą (Mt 5,8). 
W odniesieniu do poruszanego zagadnienia słaba wiara to płytka i chwiejna duchowość, połączona z małym zaufaniem i letnią relacją względem Boga, zaś ślepa wiara to wypaczenie duchowości bez żywego dialogu ze Stwórcą.
Pan Bóg udziela swojej łaski jednakowo każdemu człowiekowi. Co więcej, Stwórca nikogo nie ukarze za odrzucenie łaski wiary. Użycie przez człowieka wolnej woli w akcie zamknięcia na wiarę nie spowoduje odwetu ze strony Boga. On człowieka miłuje i szanuje. Szanuje również jego wybory.
Człowiek niewierzący nie jest w stanie zrozumieć wierzącego, ponieważ różni ich inny punkt odniesienia.  

[1] P. Porębski, Wykłady teologiczne wiary rozumnej na portalu internetowym świeckiego teologa, Wyd. Coriolanus, Kielce 2011, s. 719.

Pozdrawiam, Marta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz