Łączna liczba wyświetleń

piątek, 21 grudnia 2012

Relacja z Bogiem



Pochylam głowę przed Tobą.
Nie na kolanach, bo wiem, że tego nie wymagasz,
ale w postawie stojącej.
Rozmawiam z Tobą jak syn z Ojcem.
Paweł Porębski[1]

Pan Jezus całą swoją postawą zaświadczał, że trwa w niezwykłej relacji jedności z Bogiem: Ja i Ojciec jedno jesteśmy (J 10,30). Była to komunia miłości. Bliskość najściślejsza i najgłębsza. Duchowa syntonia. Osobowe zjednoczenie woli Ojca i Syna. Jezus mówił o swoim powołaniu i życiu: Moim pokarmem jest wypełnić wolę Tego, który mnie posłał, i wykonać Jego dzieło (J 4,34). Jego miłowanie odzwierciedlało trwanie w Bogu: Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości (J 15,10). W ten sposób w Jezusie Bóg objawił się na sposób zmysłowy, a przez to stał się bardzo bliski człowiekowi. Można powiedzieć więc, że bez objawienia w Chrystusie prawdziwego oblicza Boga jako Ojca adoracja mogłaby mieć charakter abstrakcyjnego podziwu czy bojaźliwego ukorzenia.[2]
Człowiek jest istotą powołaną do miłości. Wzorem pełnego umiłowania jest Jezus. Naśladowanie Chrystusa to przede wszystkim czerpanie przykładu z relacji Syna Człowieczego z Ojcem Niebieskim. Nauczyciel z Nazaretu zachęcał swych uczniów: Wytrwajcie we Mnie, a Ja [będę trwał] w was (J 15,4); To jest moje przykazanie, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem (J 15,12).
Stwórca jest w stanie napełnić serce ludzkie niewysłowioną słodyczą łask. W modlitwie uwielbienia psalmista zawołał: Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego (Ps 23,1). Najwyższą łaską jest miłość. Otwarcie na Boga owocuje relacjami miłości względem bliźnich. Doświadczanie miłości Boga stanowi „dotyk” Stwórcy: Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne (J 3,16).
Harmonia duchowa w człowieku to jedność z Bogiem, pełnienie woli Bożej. Najpiękniejszą forma życia zgodnego z wolą Bożą jest miłość Chrystusowa: Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski (Mt 5,48). Doskonałość to miłowanie.


[1] P. Porębski, Rozmawiam z Tobą jak syn z Ojcem [w:] www.wiara-rozumna.blog.onet.pl – tekst z dn. 17.12.2012.
[2] J. W. Gogola, Od objawienie do zjednoczenia. Wykład teologii modlitwy, Wyd. Karmelitów Bosych, Kraków 2005, s.145.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz